Boeingy 737 MAX mají další potíže, tentokrát se vztlakovými klapkami

Americká společnost Boeing má další softwarový problém se strojem 737 MAX, který po březnové nehodě v Etiopii nesmí létat. Komplikaci, která se týká řízení vztlakových klapek, považuje Boeing za „relativně drobnou“. Nejmenovaní činitelé citovaní listem The Washington Post ji ale hodnotí jako kritickou pro letovou bezpečnost. Dosud se Boeing potýkal se softwarovým problémem stabilizačního systému MCAS, který etiopští vyšetřovatelé označují za jeden z faktorů březnové tragédie.

Objevení nového problému podle listu Financial Times vysvětluje, proč se počátkem týdne Boeing rozhodl pozdržet předání opravy k posouzení americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA). Již na konci března společnost oznámila, že softwarovou opravu MCAS dokončila.

V pondělí výrobce letounů a FAA oznámili, že dlouho očekávaná oprava bude předložena k prověrce v nadcházejících týdnech. Nově ale Boeing sdělil, že softwarovou aktualizaci upravuje, aby se zabránilo možným budoucím nehodám. V rámci tohoto procesu, jak společnost tvrdí, byl problém odhalen. Programovou chybu považuje Boeing za relativně drobnou a uvedl, že již má problém vyřešený.

Boeingy čeká hloubková kontrola

Nejmenovaný činitel obeznámený s vyšetřováním, kterého list The Washington Post citoval, prohlásil, že software Boeingu bude čekat hloubková kontrola, aby se v budoucnu předešlo odhalení dalšího problému.

Na vylepšení softwaru stabilizačního systému MCAS svého nejrychleji prodávaného stroje začal Boeing pracovat po loňské říjnové nehodě 737 MAX společnosti Lion Air v Indonésii. Letoun tehdy spadl do Jávského moře a zahynulo při tom všech 189 lidí na palubě.

Podobné okolnosti doprovázely i březnovou katastrofu stejného typu letounu letecké společnosti Ethiopian Airlines. Ten se zřítil krátce po startu z Addis Abeby, nehodu nikdo ze 157 lidí nepřežil.