Dva roky jste lhali, kritizuje americká média Trump kvůli Muellerově zprávě

Zvláštní vyšetřovatel FBI Robert Mueller oznámil, že volební tým amerického prezidenta Donalda Trumpa nespolupracoval s Ruskem. Vyvrátil tak podezření, kterými americká média žila poslední dva roky. A na mnohá z nich se okamžitě snesla kritika, že během vyšetřování vydávala předčasné závěry. Podle některých novinářů jde o vítězství Donalda Trumpa. Jedná se o výjimečnou situaci, která změní místní mediální krajinu? Tématu se bude věnovat nedělní Newsroom, který ve 22:02 odvysílá ČT24.

„Stanice CNN, MSNBC a mainstreamová média lhaly Americe více než dva roky. Teď se za to budou zodpovídat,“ napsal po zveřejnění Muellerova závěru na Twitter Sean Hannity, moderátor Fox News. Tato stanice patří k těm, které jsou americkému prezidentovi nakloněny. Americká média ale kritizovali i další. „Tři největší loseři Muellerovy zprávy – média, média a média,“ napsal Rich Lowry, editor konzervativního National Review.

Někteří novináři tak interpretují závěr Muellerovy zprávy jako velké vítězství Donalda Trumpa. „Na té pravicové, protrumpovské části mediálního spektra, tam je vidět velká úleva, velké oddechnutí,“ potvrzuje Kryštof Kozák, vedoucí katedry severoamerických studií na Fakultě sociálních věd. „Ty závěry mají nějakým způsobem ospravedlňovat i Trumpovy útoky na celou tu Muellerovu komisi,“ dodává.

Střízlivější postoj

Podle komentátora Jefima Fištejna už ale uznávají pochybení i ti, kterých se tato kritika týká. „I demokratický tisk začíná v lecčem uznávat své chyby. Zejména v tom, že dva roky držel Američany pod jakýmsi skleněným zvonem virtuální reality,“ říká.

„Články, které dnes čtu na základě nějakých prvních reakcí na Muellerovu zprávu, mě v dobrém slova smyslu překvapily tím, že se začaly posouvat ke střízlivějšímu postoji. Všímám si toho i u našich zpravodajů ze Spojených států nebo zdejších komentátorů. Už není ta svazácká angažovanost, ty zatnuté zuby a snaha okamžitě vidět prezidenta v teplákách za katrem,“ vysvětluje Fištejn.

Americká média jsou v přístupu k prezidentu Trumpovi rozdělená. Podle Kryštofa Kozáka to ale k mediální krajině v USA patří. „Americká mediální scéna je osvěžujícím způsobem polarizovaná. Člověk dobře ví, pokud se kouká na nějaké médium, jakým politickým směrem je zaměřené. Osoba Donalda Trumpa tuto polarizaci dále potvrdila,“ vysvětluje Kozák.

„V Americe je daleko víc než u nás žurnalistický aktivismus. Tam se prostě bojuje, tam se jde na barikády,“ popisuje tamní mediální scénu Ondřej Hejma, hudební skladatel, amerikanista a bývalý novinář. „CNN, Washington Post a New York Times šly do boje proti Trumpovi. Samozřejmě – reporting kvalitní, práce výborná. Ale výběr témat a hlavně tón, ta škodolibost, nepřejícnost, místy až agresivita, to bylo pro mě až odpuzující,“ popisuje.

Hon na čarodějnice

Média na sociální síti kritizoval i sám Trump. „Fake news média ztratila obrovskou část hodnověrnosti svými falešnými zprávami o nelegálním honu na čarodějnice, který demokraté vedli proti řádně zvolenému, nejoblíbenějšímu prezidentu všech dob – mně,“ napsal.

S tím, že se americká žurnalistika připravila o část důvěry, souhlasí i někteří komentátoři. „95 procent amerických médií utržilo velké škody na důvěryhodnosti. Aby to nebylo příště, měli by trochu brzdit svou stranickou angažovanost a aktivismus,“ hodnotí Fištejn.

„Média se budou muset vyrovnat s tím, že i když mají nějakého jasného oponenta, a Donald Trump do nich šije často, tak musí sama držet profesionální rovinu komunikace a nesmí se mu to snažit oplácet, byť třeba nepřímo. Nemyslím si ale, že by to nějak zásadně zamávalo pozicí těch médií,“ uzavírá Filip Rožánek, šéfredaktor Digizone.cz a novinář zabývající se médiální scénou.

Selhala americká žurnalistika? Měli by se novináři teď prezidentu Trumpovi omlouvat? A není kritika předčasná, když ještě není známa celá Muellerova zpráva? Sledujte Newsroom ČT24.