Zemřel Gilberto Benetton. Oděvní firma letos přišla už o druhého ze čtyř zakladatelů

V 77 letech zemřel v pondělí Gilberto Benetton, jeden ze zakladatelů italské oděvní firmy stejného jména. Podle agentury ANSA trpěl blíže neupřesněnou nemocí. Ze čtyř sourozenců, kteří firmu založili, už nyní žijí jen dva – Giuliana a Luciano. Benetton proslul svými barevnými svetry a provokativní reklamou, rodina se postupně stala jedním z nejbohatších klanů Itálie. Před nedávnem ale musela čelit kritice kvůli svému finančnímu napojení na janovský most, který se v létě zřítil a jeho trosky pohřbily 43 lidí.

Gilberto Benetton se narodil 19. června 1941 a společně s dalšími třemi sourozenci stál v roce 1965 u zrodu oděvní společnosti. Před třiceti lety pak pomáhal vytvořit finanční holding Edizione, jehož prostřednictvím rodina dál investovala, a vedl také společnost Autogrill.

V roce 2012 byl jako tehdejší vlastník basketbalového klubu v Trevisu uveden do italské basketbalové síně slávy. S manželkou Lallou měli dvě dcery.

Rodinný klan letos přišel již o druhého člena. V červenci zemřel v 74 letech nejmladší z bratrů Carlo.

Základem úspěchu byla technologie

Příběh o úspěchu sourozenců Benettonových Luciana, Gilberta, Carla a Giuliany se začal psát v polovině 50. let. Rodina zůstala bez otce a Luciano se začal živit jako prodejce všeho možného. Sestra Giuliana solidně pletla, a tak si založili malou živnost. Obchod prosperoval, jednoduché střihy a pestré barvy slavily úspěch a v roce 1965 si založili firmu, do které
přibrali i mladší bratry Carla a právě Gilberta.

Za úspěchem společnosti stála technologie, která umožňovala barvit vlnu až na samém konci výrobního procesu. Tento postup tedy dovoloval plést svetry a barvit je teprve tehdy, kdy už bylo zřejmé, jaké barvy jsou zrovna v módě. Firma Benetton díky této schopnosti rychlé reakce výrazně předstihla své konkurenty. Zářivé pastelové barvy, které nová technologie umožňovala, se navíc staly jakýmsi firemním symbolem.

Tři roky po založení společnosti přenesli Benettonové její sídlo do nedalekého města Ponzano, do komplexu budov ze 16. století, které nechali obnovit a modernizovat. Společnost si postupně budovala vlastní obchodní síť – nejprve v Itálii, ale již v roce 1969 se objevil první její butik v zahraničí, a to v Paříži.

V 80. letech začala společnost jako jedna z prvních v Evropě propagovat franšízink. Také její sortiment se rozšiřoval – k vlně se přidaly výrobky z bavlny a denimu, později i hodinky, boty, klenoty, své jméno propůjčili bytovým doplňkům a parfumerii.

Provokativní reklamy

V roce 1981 založili Benettonové finanční holding Edizione. O tři roky později vznikla značka United Colors of Benetton, jejíž reklamní kampaň vzal do rukou Oliviero Toscani a Benetton díky němu během krátké doby znal celý svět. Jeho reklamní fotografie se na rozdíl od ostatních nesoustředila na výrobek, ale na boření společenských tabu. A bylo o čem mluvit.

Černá matka kojící bílé dítě popudila země, jež poznaly otroctví a kolonialismus. Mnich líbající jeptišku vzedmul vlnu protestů v samotné Itálii. Čerstvě narozené, zakrvácené dítě s pupeční šňůrou pobouřilo Británii. Od zkrvaveného oblečení mrtvého chorvatského vojáka či nahého pozadí s razítkem HIV-positiv se odvraceli téměř všude.

Za papeže Benedikta XVI. líbajícího jednoho z egyptských imámů se Benetton několikrát Vatikánu omluvil. Ve stejné kampani se objevil i americký prezident Barack Obama, jak líbá bývalého venezuelského prezidenta Huga Cháveze, nebo izraelský premiér Benjamin Netanjahu v obdobné pozici se šéfem palestinské samosprávy Mahmúdem Abbásem.

Letos v létě se Benetton stal terčem kritiky za to, že použil pro reklamu své značky dvě fotografie migrantů z lodě Aquarius. Kampaně ale vždy zabraly.

Kontroverzní reklamní kampaň Benettonu
Zdroj: ČTK

Firma čelila kritice kvůli neštěstím v Bangladéši i Janově

Díky expanzi a růstu zisků se Benettonovi vyšvihli mezi nejbohatší klany v Itálii. Jejich Benetton Group provozuje po celém světě (včetně Česka) na pět tisíc obchodů.

V posledních letech měl ale gigant ztíženou pozici na trhu v důsledku nástupu pružnějších konkurentů, poškodilo jej také neštěstí v bangladéšské textilní továrně v dubnu 2013, při kterém zahynulo přes 1100 lidí. Ukázalo se totiž, že jeden z bývalých dodavatelů Benettonu zde příležitostně zadával některé práce. Benetton poté finančně pomáhal pozůstalým.

Ačkoli móda byla vždy v centru jejich pozornosti (pod firmu patří značky United Colors of Benetton, Undercolors of Benettton či Sisley), své aktivity Benettonovi neváhali rozšířit. Několik let se věnovali basketbalovému a ragbyovému týmu a také formuli 1, kde měla společnost vlastní stáj, v jejíchž barvách zářil na okruzích i několikanásobný mistr světa Michael Schumacher.

Rodina vlastní podíl v provozovateli dálnic Autostrade, do jehož portfolia patří i provozovatel v létě zříceného mostu v Janově, investuje do realit a provozuje řetězec restaurací a kiosků Autogrill.