Evropský letecký systém na pět hodin zkolaboval. Vypadla data o polovině letů

Až poloviny všech leteckých spojů v Evropě se patrně dotklo zpoždění způsobené selháním systému plánování letů evropského řízení vzdušného provozu. Přesná čísla budou známa ve středu. Podle Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu (Eurocontrol) byla příčina potíží v počítačích brzy zjištěna a systém byl naplno obnoven po zhruba pětihodinovém výpadku. Problém se podle mluvčího pražského letiště týkal i Prahy.

Na úterý bylo naplánováno v evropském prostoru na 29 500 letů. Plány letů podané před 12:26 našeho času ale ze systému zmizely a aerolinky je musely nahlásit znovu. Po pětihodinovém výpadku, kdy fungoval zpomalený pohotovostní režim, Eurocontrol na Twitteru oznámil, že od 17:20 našeho času byl přístupový systém v normálním režimu znovu otevřen.

V systému, který pomáhá řídit leteckou dopravu porovnáváním poptávky a kapacity různých sektorů řízení letového provozu, tak vznikl dočasný přetlak vedoucí ke zpožďování. Ve večerních hodinách se vše postupně vracelo do normálního stavu. Podle serveru BBC hrozilo zpoždění až 15 tisícům letů. 

Problém se dotkl i pražského letiště. Opožděno bylo několik příletů a odletů, přesný počet dotčených spojů bude podle informací Letiště Václava Havla znám až ve středu. Kolem 20:30 v důsledku výpadku systému Eurocontrol čekalo v Praze ještě šest spojů na odlet. „Jedná se například o linku do Londýna, Varšavy či Paříže. Doba zpoždění se v tuto chvíli pohybuje kolem 60 minut,“ oznámil mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Přestože byl provoz systému Eurocontrol plně obnoven, Pacvoň doporučil cestujícím, aby nadále sledovali aktuální informace o příletech a odletech na webu letiště. 

Eurocontrol neupřesnil příčiny kolapsu systému, které jsou ale podle agentury AFP nevídané. Vyloučit se tak nedá ani případný hackerský útok.

Situaci v evropském leteckém provozu přitom již tak částečně zkomplikovala stávka zaměstnanců francouzské letecké společnosti Air France, jejíž odbavovací kapacity se snížily zhruba o čtvrtinu.

Systém Eurocontrol harmonizuje letecký provoz nad Evropou, aby zamezil přetížení v letecké dopravě například kvůli počasí. Letadlům přiděluje takzvané sloty, tedy časová okna, kdy mohou nejdříve do vzduchu, aby pak zbytečně nekroužila nad destinací.