Japonsko se chystá na éru společnosti 5.0. Zahrne umělou inteligenci i automatizaci

Horizont ČT24: Japonsko se chystá na éru společnosti 5.0 (zdroj: ČT24)

Vize budoucnosti dostávají v Japonsku reálné obrysy už teď. Země se chce se svými problémy vypořádat takzvanou společností 5.0. Digitalizaci hospodářství posouvá o krok dál a hledá způsob, jak například usnadnit život stárnoucí populaci nebo jak na práce nevhodné pro lidi nasadit umělou inteligenci.

Japonsko už desítky let hraje prim ve světě technologií a teď míří ještě dál vstříc takzvané společnosti 5.0. Její prostředky připomínají průmysl 4.0, ale jsou aplikované na společnost.

„Robotika, automatizované řízení a umělá inteligence jsou součástí technologie, která řeší společnost 5.0. Musíme využít každý druh technologie spojený s fyzickým světem, abychom uspokojili potřeby lidí ve společnosti 5.0,“ přiblížil ředitel a investor ve firmě Mujin Robotics v Japonsku Tomaka Goji.

  • společnost lovců – počítá se od vzniku lidstva, je založena na koexistenci s přírodou
  • společnost zemědělská – vzniká okolo doby 13 tisíc před n. l., lidstvo se usazuje, rozvíjí systém zavlažování
  • společnost industriální – vzniká s koncem osmnáctého století, spojená s průmyslovou revolucí a počátkem masové výroby
  • společnost informační – vzniká s koncem dvacátého století, spojená s rozvojem informačních a komunikačních technoligií jako například počítače
  • společnost „super smart“ – společnost 5.0
  • Zdroj: japonská podnikatelská federace Keidanren

Nová doba by měla světu ulevit. Samotné Japonsko má problémů víc než dost, ať už jde o stárnutí populace nebo o stagnující ekonomiku. Věkový medián, tedy věk, kterého dosáhla polovina populace, v zemi přesáhl už 47 let, takže je po Monaku nejvyšší na světě.

Cílem nového pohledu na život zdejší populace je udržet staré lidi co nejdéle soběstačné. Potíže působí především jejich doprava. Japonsko už testuje kromě samořiditelných automobilů i obdobná vozítka pro seniory. Jedním z nich je i elektrický vůz, který představila Tokijská univerzita. Dokáže jet rychlostí dvacet kilometrů za hodinu a díky velikosti zaparkuje téměř kdekoliv.

Automobilový projekt Tier IV
Zdroj: ČT24

„Navrhli jsme ho tak, aby uživatelé měli pocit vzájemné interakce. Podpoří to také nedostatek lidských zdrojů v oblasti dopravy a logistiky,“ přiblížil zakladatel a ředitel projektu Tier IV pro autonomní řízení Shinpei Kato.

Drony místo pošťáků a umělá inteligence tam, kam se člověk nevejde

Roboti by mohli vyřešit i rostoucí zájem Japonců o nakupování po internetu. Stroje dokáží balíky odbavovat nepřetržitě a další inovací by mohlo být širší zapojení dronů.

Umělá inteligence má zase najít uplatnění tam, kde ho člověk jednoduše najít nemůže, ať už kvůli bezpečnosti, nebo kvůli své velikosti. Místa pro běžné pracovníky likvidovat nemá.

„Toto není ničí nahrazování. Vytváří to zcela nové odvětví průmyslu a dopad na ekonomiku bude obrovský,“ tvrdí provozní ředitel Hiroaki Ohta z Autonomous Control Systems Laboratory.

Zaměstnanci by se nakonec díky digitalizaci výroby a lepšímu stavu ekonomiky mohli dočkat i kratšího pracovního týdne. Například německé odbory IG Metal už teď vyjednaly takovou dohodu, která umožňuje lidem strávit prací jen 28 hodin týdně.