Spojené státy mají svůj hlavní sportovní svátek za sebou. Finále ligy amerického fotbalu mezi Philadelphia Eagles a New England Patriots sledovalo víc než sto milionů Američanů. Takzvaný Super Bowl poskytuje i nejprestižnější a nejdražší reklamní prostor na světě.
Super Bowl, to je nejdražší čas na nejdražší reklamy. Oslava chipsů či aut stojí jako celovečerní film
Televize NBC, která Super Bowl přenáší, si za třicet vteřin vysílacího času účtuje přes 5 milionů dolarů, v přepočtu více než 100 milionů korun. Ani tak nemá o zájemce nouzi. Před diváky se v jedné z nejvíce sledovaných show světa chtějí blýsknout desítky největších firem, ale i celé země. Letos třeba Austrálie, která si neváhala vystřelit i ze slovníku amerického prezidenta Trumpa.
Kampaně se plánují i rok dopředu a na rozpočet nikdo nehledí. „Produkční náklady jsou v podstatě jako na celovečerní film a určitě se to vyplatí. Sestavují se žebříčky nejlepších, nejzábavnějších a bůhvíjakých reklam, a která to bude, na to se sází,“ vysvětluje reklamní expert a prorektor Vysoké školy kreativní komunikace Martin Charvát.
„Ve zprávách a na sociálních sítích se o tom, co se bude dít, mluví déle než pak o tom, co se skutečně stalo. Pokud jde o mediální pokrytí, řekl bych, že je to největší událost roku,“ tvrdí manažer a rozhodčí amerického fotbalu Ciaran Kelly.
Dlouho před startem například řešila média otázku, jestli s sebou Justin Timberlake v poločase přivede na pódium virtuálního Prince. Hvězda z hudební síně slávy se nakonec dva roky po smrti skutečně na stadionu objevila, a to na bílém plátně.
Letos se ovšem psalo i o tom, že centrum Filadelfie se v noci na pondělí proměnilo v zelený kotel. Historicky první výhru tamních Eagles v dějinách Super Bowlu slavily stovky tisíc fanoušků, kteří za sebou nechali spoušť.
Říká se, že celá řada Američanů finálový zápas sleduje už jen kvůli show a reklamním spotům. Podle Ciarana Kellyho, který stál u zrodu české ligy amerického fotbalu a dodnes její zápasy píská, je ale na prvním místě sport.
„Na Super Bowl se dívá mnohem víc lidí, než kolik jich přišlo k volbám. Ale že by to bylo kvůli reklamám? Ne, skutečně je to o hře,“ myslí si Kelly.
Přesto platí, že poločasová přestávka je především velký byznys a pro kreativce z reklamních agentur vysněný vrchol kariéry. „Je to samozřejmě naprosto unikátní příležitost, kdy reklamu nebo kampaň, na které pracujete, uvidí naráz stamiliony lidí,“ dodává Charvát.