Nákladní auto není mikrobus, stejný řidičák pro ně neplatí, vzkázal soud EU Česku

Česká republika svými pravidly pro řidičské průkazy kategorií C/C1 a D/D1, tedy pro mikrobusy a nákladní vozidla, porušuje unijní směrnici. Názor Evropské komise ve čtvrtek potvrdil Soudní dvůr Evropské unie. Komise ve čtvrtek rovněž vyzvala české úřady, aby upravily pravidla o technické způsobilosti vozidel.

Na potřebu příslušné úpravy české legislativy upozorňovala Evropská komise Prahu od léta 2014, o rok později česká strana slíbila, že změny udělá. Ale nestalo se tak a komise se proto po uplynutí příslušné lhůty obrátila na unijní soud.

Komise Česku vytýkala, že umožňuje držitelům řidičských průkazů kategorií C/C1 řídit nejen odpovídající nákladní vozidla, ale také mikrobusy s kapacitou do osmi osob. Podle komise totiž směrnice o řidičských průkazech jednoznačně určuje, že řízení vozidel převážejících pasažéry má být vyhrazeno držitelům řidičských průkazů kategorií D nebo D1. Řidičská oprávnění kategorie C a C1 jsou pak určena pro řízení nákladních vozidel.

Komise také Česku vytýká, že pro kategorii D1 vyřazuje možnost řídit vozidla s kapacitou do osmi pasažérů.

U soudu by mohla skončit také pravidla o technické způsobilosti vozidel

Evropská komise ve čtvrtek opět upozornila Českou republiku a pět dalších zemí, aby do svého národního práva plně převzaly unijní předpisy o technické způsobilosti vozidel.

Tři směrnice, o které jde, byly schváleny v roce 2014 a členské státy je měly do svých pravidel zapracovat do 20. května loňského roku. Dosud to Česko, ale ani Slovensko, Německo, Rumunsko, Irsko a Kypr neudělaly, nebo jen částečně.

Země mají po čtvrtečním odůvodněném stanovisku komise dva měsíce čas na odpověď. Pokud tak neučiní, může se komise rozhodnout, že záležitost předá unijnímu soudu.

Česká republika, Rumunsko a Slovensko nepřijaly, nezveřejnily ani komisi neoznámily odpovídající vnitrostátní opatření, která by zohledňovala aktualizované předpisy o pravidelných technických prohlídkách aut a přívěsů. Česká republika spolu s Irskem, Německem a Slovenskem také nic neudělaly v souvislosti se zavedením společných pravidel pro silniční technické kontroly nákladních vozidel, autobusů, těžkých přípojných vozidel a vysokorychlostních traktorů.