Vzdejte se cigaret, nabádá tabáková lobby v Británii. Jen chladný kalkul, tvrdí kritici

Tabáková společnost Philip Morris se v Británii v reklamní kampani nově snaží vymýtit tradiční cigarety, jak je známe. Kritici však tvrdí, že firma do své protikuřácké kampaně jen umně balí reklamu na to, jak si dopřát nikotin jiným způsobem.

Video Horizont ČT24
video

Tabáková lobby v Británii překvapivě brojí proti cigaretám

Byla to právě tabáková společnost Philip Morris, kdo světu kdysi představil ikonické reklamní kovboje s neodmyslitelnou cigaretou. Slávu marlboromanů ale postupně pohřbil fakt, že řada z nich zemřela na plicní choroby, přinejmenším podpořené právě kouřením – a firma nakonec zcela změnila strategii.

V britském tisku běží novoroční kampaň, v níž tabáková lobby nabádá lidi, aby se vzdali cigaret. „Kuřáci ve Velké Británii si dobře uvědomují nebezpečí kouření,“ podotkl mluvčí společnosti Philip Morris International. Ve Spojeném království kouří 15,5 procenta populace, tedy 7,5 milionů lidí.

Odborníci se ale na krok společnosti dívají se skepsí. „Jednoduše jde o PR záležitost. Korporátní společenská odpovědnost, která se snaží říct, že firma se mění, je jiná, už není taková, jaká byla. Víme ale, že tohle je firma, která stále propaguje cigarety napříč světem,“ konstatovala ředitelka protikuřácké organizace Action on Smoking and Health Deborah Arnottová.

„Jediným smyslem všech výrobků, které tabákové korporace prodávají, je dodávat nikotin, tedy drogu, která způsobuje závislost. Myslím, že změna, která možná přichází, bude velmi postupná, někteří kuřáci možná opravdu přejdou na alternativní produkty. Opravdovou revolucí by ale bylo jen skutečně přestat s kouřením.“

Tomáš Kindl

právník a specialista na tabákovou legislativu

Podle kritiků mají Britové spíš než s osvětovou kampaní čest s reklamou na alternativní kuřácké produkty. Ty sice nespalují tabák, ale stále produkují nikotin vyvolávající závislost. Zdánlivě nejjednodušší cesta, jak zbavit svět cigaret, je ovšem podle tabákové společnosti příliš složitá. „Kdybychom pouze zítra přestali prodávat cigarety, jiní by je prodávali místo nás,“ míní mluvčí firmy.

Existuje hned několik cest, jak kuřáctví v populaci snižovat. „Je to cesta vyššího zdanění, kompletního zákazu tabákové reklamy, zákazu kouření, jednotných balení, kde nebude reklama ani na balíčku cigaret,“ podotkl právník a specialista na tabákovou legislativu Tomáš Kindl.

Výrazné kampaně za nekuřáckou společnost se objevují napříč světem – představily je třeba Nový Zéland nebo Austrálie. Hledání odpovědi na ně je pro tabákové firmy největší výzvou dneška.

„Nedělají to ku prospěchu druhých. Dělají to, protože zjistili, že trh s tabákem je stále víc regulovaný, že se na kouření pohlíží jako na společenský zlozvyk a musí se obměnit nebo adaptovat, aby přežil,“ míní tržní analytik Pepperstone Darren Sinder.

Philip Morris teď plánuje další krok. O výhodách alternativních kuřáckých produktů chce informovat i na balíčcích cigaret – žádost už leží na stole premiérky Theresy Mayové. „Philip Morris se snaží vypadat společensky, odpovědně, ale takovéto iniciativy z jeho strany už tady v minulosti byly a nedopadly příliš slavně,“ upozornil Kindl.

Na českých školách se kupříkladu oficiálně snažil odradit děti od kouření. „Ale když dětem řeknete, že kouření je jen pro dospělé, tak jak to na ně asi působí – naopak jim tam vysvětlovat, jak si mohou prakticky opatřit cigarety, že musí vypadat starší než 18 let,“ konstatoval právník. Podle něj je naivní očekávat, že protikuřáckou kampaň povede tabáková korporace.