Severokorejskou balistickou raketu viděla posádka civilního letadla

Posádka na palubě letadla hongkongské společnosti Cathay Pacific nahlásila podezřelý objekt, který zahlédla při letu nad Japonskem. Zřejmě šlo o mezikontinentální balistickou raketu odpálenou Korejskou lidově demokratickou republikou. K události došlo minulý týden v době, kdy KLDR provedla svůj zatím poslední raketový test. Přestože je riziko náhodné srážky civilního letadla s raketou malé, letecké společnosti je berou v úvahu.

Kim Čong-un při kontrole nové balistické rakety Hwasong-15
Zdroj: Reuters/KCNA

Raketa, o níž KLDR tvrdí, že má mezikontinentální parametry a dokáže zasáhnout libovolné místo ve Spojených státech, dopadla při testovacím odpalu do japonských vod. Střelu viděla posádka letu CX893 Cathay Pacific, potvrdil britské stanici BBC ředitel letecké společnosti Mark Hoey. Start rakety zaznamenaly také dva jihokorejské letouny, které byly na cestě mezi Soulem a Spojenými státy.

Severní Korea na rozdíl od ostatních států raketové testy nenahlašuje. Letecké společnosti tak nejsou předem varovány a nemohou upravit trasu svých spojů. KLDR ovšem má přístup k mezinárodním datům, takže může vzdušný prostor předem prostudovat a zvolit bezpečnou trajektorii střel. 

Poslední test severokorejské rakety
Zdroj: CNN, Google Earth

„Navzdory tomu, co si lidé myslí, Pchjongjang incident nechce. Budou hledat trajektorii, která minimalizuje riziko,“ uvedl Ankit Panda z magazínu The Diplomat. „Pokud by bylo zasaženo civilní letadlo, tlak na vojenský zásah ze strany USA a spojenců by velmi, velmi vzrostl,“ doplnil profesor a bezpečnostní expert z Massachusettského technologického institutu (MIT) Vipin Narang.

Právě proto KLDR kalibruje trasu raket přes nejužší pás Japonska, kde prolétá nejméně strojů. Ale i kdyby diktátorský režim Kim Čong-una vzdušný prostor před testem neanalyzoval, riziko náhodného sestřelení civilního letu je velmi malé, ubezpečují odborníci. Roste, pokud trajektorie prochází rušnějším vzdušným prostorem a také v případě, že se raketa ve vzduchu rozbije.

Aerolinky mění trasy linek

Panda upozornil, že určit přesnou míru rizika je obtížné, severokorejské rakety totiž mají v porovnání s technologicky vyspělejšími státy vyšší míru selhání. Možná i proto letecké společnosti berou raketové testy KLDR v úvahu a lety jim přizpůsobují.

„Některé aerolinky naznačily, že mění vzdušné trasy, aby se vyhnuly Severní Koreji a prostoru mezi Severní Koreou a ostrovem Hokkaidó,“ vysvětlil analytik FlightGlobal Elis Taylor. Zónu okolo Severní Koreje, jíž vůbec nelétá, v srpnu rozšířila například Air France. Lety z Tokia do Ósaky nyní proto trvají až o půl hodinu déle.

Letecké cvičení Washingtonu a Soulu

Spojené státy a Jižní Korea zahájily na Korejském poloostrově pětidenní společné letecké cvičení. Účastní se ho 230 letounů, včetně bojových letounů F-22 Raptor a F-35. Cvičení bylo zahájeno i přes protesty Ruska a Číny a napjatou atmosféru po severokorejském raketovém testu z minulého týdne. Pchjongjang manévry označil za provokaci.