Unikátní solární vůz z dílny ruských studentů nadchl i velké automobilky

Ruští studenti pracují na moderním solárním automobilu (zdroj: ČT24)

Studenti Petrohradské univerzity dokončují první ruský plně solární automobil. Vůz bere energii z panelů zabírajících čtyři metry čtvereční. Příští rok se už zapojí do závodů se stroji na stejný pohon z celého světa. Projekt zaujal i velké automobilky.

Jeden ze studentů Kirill Netjaženko se pustil do vývoje disků kol z 32 vrstev kompozitního uhlíkového materiálu. „Toto jsou první obdobné disky vyrobené v celém ruském automobilovém průmyslu. V tomto ohledu jsme průkopníci,“ podotkl Netjaženko. Vůz SOL i díky tomu váží jen dvě stě kilogramů. 

Skupina čtyřiceti lidí ho v areálu Petrohradské univerzity vyvíjí od loňského května. Sami navrhli a vyrobili karoserii z kompozitních materiálů ve tvaru katamaránu. Hotovou už mají i baterii. „Celková kapacita je 52 ampérhodin. Pro porovnání – kapacita baterie chytrého telefonu je tři a půl ampérhodiny,“ uvedl jeden ze studentů Sergej Ionin.

Parametry dovolí automobilu na závodech zvládnout tři etapy bez nutnosti zastavit a čekat na nabití baterie. Oproti podobným projektům, které se už soutěží účastní, by tím měli studenti získat výhodu. S plně nabitým akumulátorem vozidlo ujede 450 kilometrů. Díky dobíjení během jízdy přitom zvládne i dvojnásobnou vzdálenost, při průměrné rychlosti 100 kilometrů za hodinu.

Práce na solárním autě
Zdroj: ČT24

Zájem automobilek

Použití plastů vyztužených uhlíkovými vlákny přitom už přilákalo velké automobilky, které je plánují použít ve své masové produkci. Projekt SOL proto začaly sponzorovat. Pro studenty to znamená větší možnosti rozvoje, získání praxe i budoucnost v automobilovém průmyslu.

„Společnost ví, že tam jsou specialisté, kteří pracovali na konkrétních věcech, mají něco za sebou a získali tím zkušenosti. Proto jim pak nabízí zaměstnání,“ prohlásil další ze studentů Arťom Lebeděv.

Skupina studentů plánuje vyrážet na soutěže do Spojených států a Austrálie. V samotném Petrohradu nebude plně solární auto pravděpodobně jezdit nikdy, protože je ve městě příliš málo slunečných dní.