Provoz v rozšířeném Panamském průplavu komplikují nečekané závady

Rozšířený Panamský průplav není pro lodní kolosy dost široký (zdroj: ČT24)

Rozšířený Panamský průplav byl loni otevřen s velkou slávou. Série nových zdymadel měla zvýšit objem zboží, které proudí klíčovou vodní tepnou spojující Atlantik s Pacifikem. Už při spuštění nového kanálu se ale mnozí obávali, že pro ty největší lodní kolosy bude přece jen úzký. A praxe to potvrzuje. Nečekané závady navíc plavbu ještě ztěžují.

Sebemenší chyba je zde znát. Dokazují to odřené stěny zdymadel. Gumové bloky na ochranu plavidel i technického díla v přepočtu za 130 miliard korun už na mnoha místech chybí. Hlavně ze začátku se totiž vlečné lodi, které udržují tankery ve středu komory, často, byť nechtěně opíraly o zeď.

„Možná to bylo nedostatkem tréninku a praxe, protože zkušenosti jsme všichni měli. Ze strany úřadů taky chyběla vůle nás poslouchat,“ vysvětlil kapitán vlečné lodi Mauricio Perez.

Správa průplavu každopádně eviduje za sedm měsíců provozu 15 nehod, při kterých se poškodilo zdymadlo nebo loď. Největší díru si odvezlo čínské plavidlo, pro které náraz znamenal velké zpoždění v doručení nákladu. Jinak se ale cesta zrychluje. V červenci trval průjezd čtyři hodiny, teď už to trajekty zvládnou i za dvě a půl.

Podle námořníků měly mantinely ve zdymadlech vydržet několik let. Nestalo se tak a nové je zatím nenahradily. Úřady také doposud nesdělily, kolik budou stát jejich opravy, přesto obnovený provoz průplavu považují celkově za úspěšný.