Kopilot letadla, jež se po požáru zřítilo, si v kabině vyskládal mobil, tablet a parfémy

Vyšetřovatelé se při zkoumání příčin pádu letu MS804 egyptských aerolinek zaměřují i na možnou souvislost s mobilem a tabletem položenými na přístrojové desce. Informoval o tom francouzský list Le Parisien. Snímky z kamer ukazují, že kopilot si před vzletem položil do pravého rohu přístrojové desky iPhone 6S a tablet iPad mini 4 s lithiovými bateriemi. První varování, která před zmizením letadla vyslal varovný systém ACARS, se týkala právě pravého okna u kopilota.

Kopilot měl spolu s telefonem a tabletem na přístrojové desce položenou i taštičku s parfémy, přičemž dva byly ve spreji. Parfémy si koupil před nástupem do letadla. Kamery na letišti Charlese de Gaulla v Paříži, které jsou namířené přímo do kabiny letadla, pak zachytily, že je spolu s telefonem a tabletem položil před sebe na přístrojovou desku.

Vyšetřovatelé nevyloučili, že zahřívání těchto přístrojů mohlo být rizikovým faktorem.

„Lithiové baterie jsou zpravidla spolehlivé. Mohou se ovšem zahřívat, což může způsobit i jejich výbuch. Zahřátí může vzniknout například při dobíjení nabíječkou, která není původní,“ uvedl bývalý vyšetřovatel. Je evidováno už několik případů, kdy se mobily vznítily na palubě letadla.

Apple uvedl, že všechny výrobky důsledně testuje

Oslovený výrobce iPhonu a iPadu firma Apple reagovala takto: „Nebyli jsme kontaktováni jakýmkoliv úřadem, který vyšetřuje tuto tragickou událost. Neměli jsme ani přístup k vyšetřovací zprávě. Podle nás však neexistuje žádný důkaz spojující tuto událost s produkty společnosti Apple. Jsme připraveni vyšetřovatelům odpovědět na jakékoliv dotazy. Naše výrobky přísně testujeme, aby bylo zajištěno, že splňují mezinárodní bezpečnostní normy.“

Naposledy problém se samovznícením telefonu řešila firma Samsung, a to s modelem Galaxy Note 7. Řada světových aerolinek včetně těch českých zakázala přepravu těchto telefonů na palubě letadel.

Detektory před pádem zaznamenaly kouř

Letadlo odstartovalo z Paříže loni 18. května. Letělo za jasného počasí, krátce poté, co vstoupilo do egyptského vzdušného prostoru, zmizelo z radarů.

Piloti sice nevyslali nouzový signál, ale z nahraného hovoru z kokpitu vyplynulo, že se před nehodou snažili uhasit plameny. Údaje ze záznamové skříňky egyptského airbusu už dříve potvrdily, že detektory před zřícením stroje zaznamenaly kouř. Nalezené trosky nesly známky působení vysoké teploty a na přední části byly stopy po sazích.

Vyšetřovatelé z egyptského ministerstva pro civilní letectví v prosinci oznámili, že v troskách letadla byly nalezeny stopy po výbušninách.

Při neštěstí zahynulo všech 66 osob na palubě. Skříňku, která zaznamenávala hovory posádky v kokpitu, našly pátrací týmy ve Středozemním moři jako první. Poté byla vyzvednuta i druhá černá skříňka se záznamem letových dat. Obě ale byly poškozené.