Nejdelší železniční tunel světa se ve Švýcarsku otevřel pro pravidelnou dopravu

Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, se otevřel pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem. Budovali ho 17 let.

Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují, že počet nákladních aut, která každoročně používají alpské silnice, klesne až o polovinu. 

Tunel je významný pro mezinárodní dopravu a tranzit přes Alpy. Švýcaři dost omezují provoz po dálnici a jsou nuceni nabídnout alternativní železniční spojení.
Michal Drábek
ČVUT

Tunel začíná na severu u města Ersfeld, jižní část ústí u obce Biasca. Na jeho ražbě se podílelo asi 2500 horníků, přičemž vytěžili horninu o objemu pěti pyramid v Gíze. Několika dělníkům, kteří při stavbě zemřeli, byl přímo v tunelu odhalen památník.

Gotthardský tunel
Zdroj: ČT24

Stavba trvala 17 let

Stavba nového dvoutubusového železničního tunelu začala v roce 1999 a její náklady dosáhly asi 12 miliard švýcarských franků (zhruba 302 miliard korun). O realizaci tohoto ambiciózního projektu rozhodli Švýcaři v několika referendech.

obrázek
Zdroj: ČT24

Tunel délkou překonal japonský Seikan

Před otevřením GBT byl nejdelším železničním tunelem světa japonský Seikan, který byl otevřen už v roce 1988 a který je dlouhý 53,8 kilometru. Eurotunel, který spojuje Francii a Británii, má délku 50,4 kilometru.

Nejdelší železniční tunel v České republice se nachází na trati Lužná u Rakovníka – Žatec – Chomutov v blízkosti obce Březno. Byl uveden do provozu v roce 2007 a měří necelé dva kilometry.

obrázek
Zdroj: ČT24

Slavnostní otevření Gotthardského tunelu, který výrazně usnadňuje vlakové spojení mezi jihem a severem Evropy, proběhlo už 1. června.

Tunel tehdy otevřel prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann za přítomnosti významných zahraničních hostů. Byli mezi nimi například německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo tehdejší italský premiér Matteo Renzi. 

Bezpečnostní opatření jsou přísná

„V každém směru jsou dvě bezpečnostní zastávky. Do tunelu nesmí být vpuštěn závadný vlak nebo takový, kde se náklad vychyluje z profilu nebo kde se zahřívají ložiska či obsahuje nebezpečné věci. Na příjezdových tratích bude celá řada detektorů, které případně dají vědět zabezpečujícímu systému, jenž vlak zastaví, ještě než vjede dovnitř,“ uvedl Michal Drábek z ČVUT.

Na obou stranách jsou zásahová centra se záchrannými vlaky. „Systém je navržen tak, aby byl bezpečný ještě dřív, než přijdou záchranáři, třeba aby se nešířil kouř z jednoho tubusu do druhého a cestující mohli uniknout ventilačními šachtami. Opravdu se myslelo na detaily,“ podotkl expert.

Dopravní expert: Švýcaři při stavbě Gotthardu mysleli na detaily (zdroj: ČT24)
Dopravní expert Vladimír Doležel k významu Gotthardského tunelu (zdroj: ČT24)