Mysleli jsme, že normálně přistáváme, popsal pád letadla v Kolumbii přeživší

Technik Erwin Tumiri, který je jedním z šestice přeživších po havárii letadla v Kolumbii, potvrdil, že stroj měl podle původního plánu absolvovat mezipřistání a dotankování. Příčinou neštětí, při kterém minulý týden zemřelo 71 lidí, byl s nejvyšší pravděpodobností právě nedostatek paliva.

Letadlo společnosti LaMia s 68 cestujícími a devíti členy posádky se zřítilo minulý týden v pondělí pozdě večer místního času nedaleko kolumbijského Medellínu. Na palubě byli kromě posádky brazilští fotbalisté, jejich doprovodný tým a novináři, kteří letěli na finále Jihoamerického poháru. Ze 77 lidí přežilo šest - tři fotbalisté, novinář a dva členové palubního personálu.

„Před letem jsem napsal hlášení, v němž jsem počítal se zastávkou v Cobiji. Neřekli mi, že poletíme přímo do Medellínu. Před odletem jsem se znovu ptal a řekli mi, že dotankujeme,“ řekl Tumiri v rozhovoru pro brazilskou televizi Globo.

Jak ale již dříve uvedl brazilský tisk, v Cobiji dotankovat nešlo kvůli zpoždění letu - tamní letiště není v noci v provozu. Další možností na dotankování byla Bogotá.

Erwin Tumiri se stále zotavuje ze zranění
Zdroj: ČTK/AP/Diego Cartagena

Tumiri, jemuž prý život zachránila taška mezi koleny a ohnutí se do doporučené nouzové pozice, také potvrdil, že pilot před pádem nevyslal formální tísňové volání. „Všichni jsme byli klidní, někteří hráli karty, jiní se dívali na filmy či poslouchali muziku, byli veselí,“ popsal poslední okamžiky před katastrofou bolivijský technik.

Podle Tumiriho se všichni připravovali na normální přistání. „Nikdo to nečekal, proto nikdo nekřičel,“ řekl Bolivijec, který prý pár minut před nehodou hovořil s manažerem klubu Chapecoense Caio Júniorem. „Učil mě portugalsky. Nikdo nevěděl, co se stane. Řekli nám, že si máme připnout pásy, protože budeme brzy přistávat.“ Dodal, že letoun se sice třásl, ale prý to považoval za normální turbulence.

Neštěstí vyšetřují úřady v Bolívii, Kolumbii i Brazílii

Bolivijský ministr veřejných prací Milton Claros oznámil, že vláda začala vyšetřovat možné zneužití kompetencí při udílení licence společnosti LaMia. Podezření se týká bývalého ředitele Generálního ředitelství pro civilní letectví (DGAC) Gustava Vargase Villegase a šéfa firmy LaMia Gustava Vargase Gamboy – jde o syna a otce. Villegas byl jako šéf DGAC zodpovědný za udílení letových licencí.

Aerolinky LaMia byly založeny v roce 2009 ve Venezuele, kde se jim ale příliš nedařilo. V roce 2015 se proto přesunuly do Bolívie. Jejich klienty v Bolívii byly právě fotbalové týmy či důlní společnosti. Podle některých zdrojů s nimi letěli i fotbalisté národní reprezentace Argentiny a Venezuely. V polovině letošního listopadu na palubě téhož letadla, které se minulý týden zřítilo u Medellínu, letěl i bolivijský prezident Evo Morales. Po nehodě úřady aerolinkám LaMia licenci odebraly.

Vydáno pod