Auto nechte doma, zaplatíme vám. Rotterdam investuje do plynulejší dopravy

Nizozemský Rotterdam je jednou z nejrušnějších dopravních křižovatek. A zvláště na silnicích to není nic příjemného. Úřady už proti zácpám vyzkoušely všechno možné. Teď vsadily na základní rys většiny Holanďanů – extrémní šetřivost. Za to, že nechají svá auta doma, jim radnice platí. V přepočtu až tři tisíce korun měsíčně.

Rotterdam je domovem největšího evropského přístavu a také nejhorších dopravních kolon v Nizozemsku. Místní řidiči jsou denně zoufalí. „Je to velký problém. Všichni se ráno chtějí dostat do města a večer domů. V 50. letech tu byly jen stovky aut, dnes je jich několik set tisíc,“ stěžují si obyvatelé města.

Radnice zkouší stále něco nového: kolektivní svozy přístavních zaměstnanců, rychlé přívozy, podporu kol a skútrů. Teď investuje znovu – a to do změny chování řidičů.

„Platíme tři eura za den, s maximem 120 eur za měsíc po dobu půl roku. Celkem máme deset tisíc registrovaných řidičů a to znamená čtyři tisíce lidí denně, kteří nevyjedou v době špičky,“ vysvětluje Aernout Van der Bend, manažer zodpovědný za zlepšení průjezdnosti města.

Boj proti dopravním zácpám v Rotterdamu (zdroj: ČT24)

Do programu se zapojil i Tom Brukoven, hrdý majitel amerického mustanga. Přestože nedá na svůj vůz dopustit, nechává ho doma několikrát týdně. „Je to zajímavé. Svezu se s kolegy nebo vytáhnu skútr. Jde to dobře,“ pochvaluje si.

Rotterdamskou radnici vyjde projekt na tři miliony eur ročně, přesto nelituje. „Je to levnější a mnohem rychlejší, než kdybychom stavěli nové silnice. To by trvalo roky,“ ví Van der Bend. Ze silnic každý den ubyly čtyři tisíce osobních aut, to navíc ke třinácti tisícům z dřívějších programů.

Zbavit Rotterdam dopravních zácp úplně se ale asi nepodaří. Městem denně projede 260 tisíc aut, ale 85 procent účastníků nového programu říká, že auta budou nechávat doma dál, i když za to nedostanou ani euro.