Z Jeruzaléma do Tel Avivu za 28 minut. Klíčová izraelská města spojí rychlovlak

Jeruzalém a Tel Aviv už brzy spojí rychlovlak. Nejdražší projekt v dějinách izraelské železnice vstupuje do závěrečné fáze. Po uvedení do provozu bude cesta mezi oběma metropolemi trvat pouze půl hodiny. Rychlodráhou uprostřed divoké přírody se budou řítit vlaky 160kilometrovou rychlostí.

Padesát sedm kilometrů dlouhá trasa vede zčásti dramatickou krajinou skal a hlubokých strží. Gargantuovský projekt má proto celkem 19 kilometrů tunelů a 3,5 kilometru mostů. Ten nejvyšší se klene rovných 100 metrů nad údolím.

„První roky projektu jsme měli řadu problémů, ale od roku 2010 už pokračujeme plnou rychlostí. Všechno bude hotové v roce 2018,“ konstatovala mluvčí projektu Batševa Segev-Landauová.

Kvůli proražení hor musely izraelské dráhy koupit obří razicí roboty TBM. Ty během provrtávání skály rychlostí 22 metrů za den zároveň zpevnily stěny vždy dvou souběžných železničních tunelů.

Projekt rychlovlaku mezi Jeruzalémem a Tel Avivem se blíží ke konci (zdroj: ČT24)

Práce řídí výkonné počítače tak, aby se zachovalo postupné stoupání rychlodráhy od přímořského Tel Avivu až do Jeruzaléma s vrcholem 784 metry nad mořem. Kvůli maximálně povolenému tříprocentnímu stoupání ale vlaky nevyjedou dost vysoko, a tak jeden z terminálů zůstane pod zemí.

Jeruzalémská konečná celého vlaku je 80 metrů pod zemí, což ji řadí mezi pět nejhlouběji položených nádraží na světě. V případě nouze má sloužit jako masivní protiletecký bunkr pro tisíce lidí. „Ve směru sem i do Tel Avivu pojede každou čtvrthodinu vlak s tisícovkou pasažérů. Takže to budou čtyři tisíce cestujících za hodinu v každém směru,“ poznamenal Šachar Wiesman z tiskového oddělení Izraelských železnic.

Projekt v přepočtu za 43 miliard korun se nevyhnul kontroverzím. Tunely částečně probíhají pod palestinským Západním břehem i přes chráněné přírodní oblasti.