Staví se nová lanovka na Zugspitze. Na vrchol má dopravit více turistů najednou

V Německu se buduje nová lanovka na nejvyšší horu země – Zugspitze. Projekt v přepočtu za skoro půldruhé miliardy korun s unikátními parametry nahradí tu, která funguje už od 60. let minulého století a přestává stačit zájmu turistů.

Na vrchol s nadmořskou výškou 2962 metrů, který tvoří hranici mezi Německem a Rakouskem, se dá dostat třemi lanovými drahami. Jedna (Tiroler Zugspitzbahn) vede z rakouského Ehrwaldu, druhá (Gletscherbahn) ze Zugspitzplatt, kam turisty vyveze zubačka Zugspitzbahn, a třetí startuje od jezera Eibsee.

A právě poslední z uvedených lanovek – Eibseeseilbahn – se dočká výměny. Je rekordmankou, jelikož překonává během jediného úseku vůbec největší převýšení na světě – bezmála dva tisíce metrů. Její nová nástupkyně k tomuto světovému primátu přidá ještě dva. Lano bude podpírat jediný – sto třicet metrů vysoký – sloup. Vzdálenost od něj ke stanici překoná tři kilometry. Nová kabina bude větší, ale také pomalejší než ta stávající.

„Cílem není dopravit sem víc lidí, ale dopravit jich více najednou. Když během špičky, za hezkého počasí, všichni chtějí nahoru, čeká se ve frontě dvě hodiny,“ vysvětluje stavbyvedoucí Martin Hurm.

Zugspitze se do konce roku 2017 dočká nové lanovky (zdroj: ČT24)

Doby, kdy zdolat vrchol zabralo celý den, jsou dávno pryč. Lanovka a ozubená dráha vyvezou na Zugspitze půl milionu turistů ročně. Právě úlevu pro často přeplněná nádraží dráhy v údolí si teď slibují nejen provozovatelé, ale také místní. „Z marketingově-technického pohledu je stavba pro obec důležitá. Žijeme z turismu a nová lanovka ho podpoří,“ dodává Stephan Märkl, starosta Grainau, obce poblíž jezera Eibsee.

Původní lanovka zamíří do údolí naposled na jaře příštího roku. Do Vánoc by pak nahoru měla vyjet už její nová podoba.