Lovci pokladů hledají v Polsku nacistický vlak se zlatem

Polsko-německé duo lovců pokladů zahájilo v Polsku pátrání po tajemném nacistickém vlaku se zlatem. Podle agentury DPA ho Piotr Koper a Andreas Richter hledají v podzemním tunelu. Zpráva o nalezení záhadného „zlatého vlaku“ z dob druhé světové války vyvolala loni v Polsku i v zahraničí senzaci.

Hledači pokladů s pomocí bagrů vykopávají zeminu v okolí pětašedesátého kilometru železniční tratě mezi Vratislaví a Walbrzychem. Jsou přesvědčeni, že se jim tam podaří nalézt německý pancéřovaný vlak, který údajně cennosti na sklonku druhé světové války převážel.

Dvojice již loni v srpnu oznámila, že na tomto místě pomocí radarů objevila soupravu v podzemním tunelu. „Pátrači jsou plní nadějí, protože poslední průzkum za pomoci přístrojů zachytil anomálie, které mají svědčit o existenci tunelu, ve kterém se může skrývat obrněný vlak,“ uvedla k začátku prací televize TVN 24. 

Hledači pokladů Piotr Koper (vlevo) a Andreas Richter
Zdroj: Reuters

Pětatřicetičlenná skupina dobrovolníků chce zhruba do šestimetrové hloubky prorazit tři štoly, z nichž každá bude asi sto metrů dlouhá. Práce si platí sami nebo prostřednictvím peněz od sponzorů. Polské úřady se účastnit nechtěly, pochvalují si ale, že „zlatý vlak“ už zvýšil zájem turistů o spíše opomíjený region. Oblast na dotčeném kilometru železniční trati je uzavřená. 

„Vlak není jehla v kupce sena – jestli tam je, najdeme ho. Když najdeme tunel, bude to také úspěch. Vlak je asi schovaný v tunelu,“ tvrdí mluvčí projektu Andrzej Gaik. Podle hledače Kopera by mělo být jasné do čtvrtka, jestli souprava pod zemí skutečně je, nebo není.

Místo pátrání po "zlatém vlaku"
Zdroj: ČTK

Člen průzkumného týmu Christel Focken připustil, že není jisté, zda tým pod zemí najde vůbec nějaké zlato. „Naše radarové záběry ukazují vlak, na kterém jsou vozidla,“ uvedl Focken s tím, že by mohlo jít o tanky.  Pro případ, že by hledači vlak skutečně objevili, jsou na místě i pyrotechnici. Dá se předpokládat, že souprava byla před opuštěním zaminována.

Polský tisk se ironicky dohaduje, že hledači pokladů na akci neprodělají. Zpoplatnili totiž přístup novinářů na ohrazené místo pátrání, a to za tisíc zlotých za každý den (asi 6300 korun). 

Šéf památkářů a báňští experti se na existenci vlaku neshodnou

K probuzení „zlaté horečky“ v okolí Walbrzychu přispěl i šéf polských památkářů, náměstek ministra kultury Piotr Žuchowski. Na konci loňského srpna se nechal slyšet, že si je „jistý z 99 procent, že vlak existuje“. Po záhadě během uplynulých sedmdesáti let pátraly tajné služby Spojených států, do pátrání se zapojili i Rusové a Poláci, ale bezvýsledně.

Místo zkoumali i odborníci z krakovské báňské akademie, existenci vlaku ale vyloučili. Připustili jen, že by pod zemí možná mohl být tunel.  

Mapa polského badatele Tadeusze Slownikovského
Zdroj: Reuters

Polský badatel: Vlak existuje, zlatým pokladem si ale jistý nejsem

„O tom, že na konci války vyjel vlak ze Swiebodzic s tajemným nákladem směrem do Walbrzychu a nikdy tam nedorazil, vím od mnoha věrohodných svědků. Navíc se mi podařilo získat dokumenty, mimo jiné vojenské, z nichž jednoznačně vyplývá, že na tomto úseku existoval tunel s kolejemi,“ připomněla Gazeta Wroclawska výpověď Tadeusze Slownikovského, bývalého horníka, který už věnoval hledání vlaku padesát let života. 

Slowikowski si je jistý, že souprava existuje, o zlatém pokladu uvnitř ale přesvědčený není. „Kdo ví, co ve vlaku je? Řeči o ,zlatém vlaku‘ jsou jen legenda. Mě zajímají fakta“, řekl Spiegelu. Že se teď do hledání pustili jiní, mu nevadí. „Mám z jejich objevu velkou radost. Jde mi jen o to, aby se vlak našel,“ uzavřel badatel.

Badatel Tadeusz Slownikovski s dokumenty o ztraceném vlaku
Zdroj: Reuters

„Zlatý vlak“ jitří fantazii už od 60. let

Podle desetiletí starých pověstí měli nacisté na konci války ukrýt do vlaku zlato a další cennosti před blížící se Rudou armádou. Soupravu údajně vyvezli z tehdy německé Vratislavi a schovali ji v podzemním tunelu u Walbrzychu nedaleko hranic s Českem. 

Jisté je jen to, že nacisté v blízkosti Walbrzychu, kolem zámku Ksiaz, nechali své válečné zajatce budovat obrovské podzemní tunely. V oblasti totiž měl vzniknout hlavní velitelský stan Adolfa Hitlera. Hledači pokladů doufají, že by je tunel k bunkru mohl zavést.  

Tunel pod zámkem Ksiaz
Zdroj: Reuters

Nacisté také za války rozpouštěli cennosti Židů a dalších vězňů z koncentračních táborů a slévali je do ingotů, tedy kovových polotovarů určených pro další využití. Kvůli postupu Spojenců na konci války pak převezli toto zlato zpátky do Německa, aby nepadlo do rukou Sovětů. Ne všechno se ale podle odborníků našlo. 

Polský server Wiadomosci Walbrzyskie loni psal, že pokud „zlatý vlak“ skutečně existoval, mohlo by v něm být ukryto až tři sta tun drahého kovu.