Objev největší planetární soustavy: Oběh trvá planetě téměř milion let

Astronomové objevili dosud největší planetární soustavu. Velká planeta v ní obíhá hvězdu ve vzdálenosti bilion kilometrů. Jedno kolečko jí tak trvá skoro milion let. Vědci nazvali plynného obra 2MASS J2126-8140. Píše o tom server BBC News s odkazem na zprávu Královské astronomické společnosti.

Osamělou planetu objevil tým astronomů z Velké Británie, USA a Austrálie. O tělesech, která jsou od modré planety vzdálena asi 100 světelných let, se již několik let vědělo. Až nyní ale odborníci zjistili, že se pohybují společně.

Plynný obr obíhá hvězdu pro srovnání v 7000krát větší vzdálenosti, než je Země–Slunce, nebo 140krát větší vzdálenosti, než je Slunce–Pluto.

Jde o největší planetární systém, který byl dosud objeven. Oba objekty jsou známy už osm let, ale nikdo mezi nimi nehledal spojitost. Planeta není tak osamělá, jak jsme se domnívali, ale udržuje vztah na velmi dlouhou vzdálenost.
Niall Deacon
astronom z Univerzity v Hertfordshiru

„Byli jsme velmi překvapeni, když jsme našli objekt s tak nízkou hmotností tak daleko od jeho mateřské hvězdy,“ prohlásil Simon Murphy z Australské národní univerzity.

Planeta podle něj nemohla vzniknout stejným způsobem jako naše sluneční soustava, tedy z velkého kotouče prachu a plynu. Podle expertů vznikla před 10 až 45 miliony let z plynného vlákna.

Objev největší planetární soustavy
Zdroj: www.ras.org.uk

V posledních pěti letech bylo nalezeno několik volných plovoucích planet. Jsou to plynní obři podobní Jupiteru, kteří postrádají dostatek hmoty, aby v nich mohlo docházet k termonukleárním reakcím a svítili jako hvězdy.

Astronomové musejí nejprve určit jejich věk. Pak teprve zjišťují, zda jsou dost lehké na to, aby byly planetami, nebo naopak těžké - pak jde o hnědé trpaslíky.