Elektronické propojení úřadů na Slovensku se vleče a je předražené

Události: Předražené IT zakázky na Slovensku? (zdroj: ČT24)

Na elektronizaci úřadů vydalo Slovensko od roku 2013 přes 55 miliard korun. Přesto je vytyčenému cíli - kdy občan jednou zadá své údaje do systému, a získají je tak všechny instituce -  ještě hodně vzdáleno. Elektronické propojení úřadů na Slovensku pokračuje pomalu a stojí příliš mnoho peněz. Předražené zakázky kritizuje prezident Andrej Kiska i odborníci z IT prostředí. Podle státní správy je ale vše v pořádku.

Podle IT odborníka Jána Suchala úředníci problematice nerozumějí, nakupují věci, které nepotřebují a zakázky předražují. Většina peněz (61 procent) jde navíc z eurofondů, a tak státní instituce nic netlačí k tomu, aby šetřily. „Tím, že je tu mnoho peněz i z EU, tak ten systém motivuje lidi mít nekalé úmysly,“ vysvětluje Suchal.

Suchal spolu s dalšími experty nabízí státu, že mu s digitalizací pomůže, podle státní správy je ale všechno v pořádku. „Dnes je plně funkčních více než 800 služeb. Z pohledu naplňování indikátorů už dnes musíme považovat operační program za úspěšně implementovaný,“ říká generální ředitel sekce operačních programů Peter Kostolný.

Odborníky překvapuje, že stát při výběrových řízeních na IT služby téměř nikdy nedokáže snížit katalogové ceny. Soukromé firmy přitom získávají aži třetinové slevy. Stále častěji se proto objevují názory, že státní tendry provází korupce. 

Jako první začal o zmanipulovaných tendrech mluvit Michal Truban - IT osobnost roku 2015 a zakladatel websupport.sk. Vadí mu, že lidé berou korupci jako samozřejmost. Když sám dostal podezřelou nabídku, podal trestní oznámení. „Přišel za námi obchodník, že má vliv na veřejné zakázky, a když se přihlásíme, dokáže zajistit, abychom vyhráli. Pak by nám vystavil fakturu, že se podělíme. My jsme to dali na policii,“ řekl Truban.

Veřejnost se o podivném nakládání s penězi na elektronizaci státu dozvěděla před měsícem, když polostátní agentura na podporu podnikání Slovak Business Agency uspořádala podle kritiků předraženou a zbytečnou konferenci Techmatch. V agentuře kvůli tomu teď probíhá audit nařízený ministerstvem. Přesto se pustila do dalšího kontroverzního projektu - za 54 milionů korun chce učit podnikatele, jak se mají propagovat na internetu.