Loňský pád letadla AirAsia způsobil vadný díl i unáhlenost pilotů

Klíčovou příčinou loňského pádu letadla společnosti AirAsia byla vadná součástka. Oznámili to indonéští vyšetřovatelé s tím, že k pádu následně přispěla i chybná reakce pilotů. Stroj se zřítil 28. prosince loňského roku do Jávského moře. Nepřežil nikdo ze 162 lidí na palubě.

Airbus A320-200 mířící ze Surabayy do Singapuru ztratil kontakt s dispečinkem po 40 minutách letu. Deník The Wall Street Journal napsal, že letadlo mělo poruchu elektrického systému, která vedla ke špatné činnosti směrového kormidla.

Podle záznamů o údržbě stroje prý k těmto problémům docházelo opakovaně v průběhu několika měsíců před havárií letounu. Vedoucí pracovníci AirAsia o těchto technických problémech prý vědělo.

Piloti zřejmě na varovné signály reagovali restartováním systému, tedy metodou, která se v podobných momentech využívala již dříve. To však při osudném letu způsobilo odstavení autopilota a stroj začal následně zatáčet doleva.

Pilotům se již nepodařilo stroj dostat zpět do správného kurzu a letadlo následně havarovalo. „Následné kroky posádky vedly k tomu, že se letoun stal neovladatelným,“ konstatoval indonéský národní výbor pro bezpečnost dopravy po ročním vyšetřování.

Trosky letadla se posléze našly na dně Jávského moře poblíž Bornea. Většina pasažerů byli Indonésané, na palubě se ale nacházeli také občané Francie, Malajsie, Británie nebo Jižní Koreje.

Vydáno pod