Polsko hlásí první výraznější úspěchy v boji se silničními piráty. Od jara fungují v zemi přísnější postihy za nebezpečnou jízdu – vyšší pokuty a také rychlejší odebírání řidičských průkazů za obzvlášť závažné přestupky. I tak země v téhle oblasti dál patří k nejhorším v celé osmadvacítce.
Přísnější metr na polské řidiče platí, o bezpečných silnicích se ale zatím mluvit nedá
Polská dopravní policie už pět měsíců využívá přísnější metr na řidiče. Nekompromisní přístup a tvrdé postihy začínají přinášet výsledky. Počet nehod na polských silnicích klesl oproti minulému roku o víc než 1500 případů, mrtvých ubylo o desítky.
„Jsme na dobré cestě, ale je mi jasné, že máme ještě hodně co dělat, abychom bezpečnost na polských silnicích zlepšili,“ uvědomuje si mluvčí polské dopravní policie Marek Konkolewski.
Polské silnice stále patří k nejnebezpečnějším v celé Unii. Bezohlednost a nevychovanost zdejších řidičů občas berou dech. Nebezpečná jízda se promítá do dlouhodobých statistik. Ročně na polských silnicích umírá 84 lidí na milion obyvatel, unijní průměr je přitom 51.
- Polsko: 84 osob
Česko: 61 osob
EU: 51 osob
(Zdroj: EU Road Safety Report, 2015)
„Jednak jde o neukázněnost, zadruhé chuť dokázat cosi ostatním, zatřetí o kvalitu jízdní přípravy,“ vyjmenovává hlavní příčiny vedoucí k nehodám policejní inspektor Ryszard Terlikowski.
Policie přesune pozornost na mladé za volantem
Právě na autoškoly a mladé řidiče se teď chtějí polští policisté zaměřit. Od roku 2016 bude každý nový řidič fungovat několik měsíců ve zkušebním režimu. Navíc bude mít více omezenou rychlost na běžných silnicích i dálnicích.
Omezení pro mladé polské řidiče:
- silnice - 80 km/h (ostatní 90 km/h)
- dálnice - 100 km/h (ostatní 130 km/h)
Poláci chtějí od příštího roku zpřísnit i pravidla pro ochranu chodců na přechodech. Dopravní experti ale připomínají, že jen zpřísňování trestů situaci na silnicích nevyřeší. „Musíme se zaměřit na dopravní výchovu, která v Polsku téměř neexistuje, na zlepšování stavu silnic a na školení řidičů," nabádá dopravní expert Janusz Popiel.
Polská dopravní policie souhlasí. Tvrdí ale, že její hlavní role zůstává na silnicích. První statistiky podle ní ukazují, že když jsou v sázce řidičský průkaz nebo vysoká pokuta, jsou i polští řidiči přece jen opatrnější.