V Německu se rozhořel spor o obří nákladní auta. Ministr dopravy Alexander Dobrinth se za 25 metrů dlouhé náklaďáky postavil, jejich provoz údajně ušetří palivo i infrastrukturu. Odpůrci z řad ekologů a železničních dopravců ale tvrdí, že pozitiva pro životní prostředí jsou nejistá a navíc budou mohutné vozy ohrožovat ostatní řidiče. V průzkumech odmítá takzvané gigalinery i německá veřejnost. Jejich odpůrci se v úterý sešli před Braniborskou bránou v centru Berlína.
Gigalinery si sympatie Němců nezískaly, přesto mají nakročeno do provozu
Gigalinery mají ve srovnání s běžnými náklaďáky o polovinu větší nosnost. Sice jsou oproti takzvaným silničním vlakům běžně používaným v Americe nebo Austrálii poloviční, německé ministerstvo dopravy si s nimi i tak spojuje nemalé naděje.
Odpůrci tvrdí, že s nafouknutím náklaďáků se bude muset nafouknout i infrastruktura a porostou i bezpečnostní rizika.
Už teď je možné potkat gigalinery na dálnicích v sedmi spolkových zemích. Testovací provoz má probíhat do konce příštího roku a pak má ministerstvo dopravy vynést nad dalším provozem XXL náklaďáků verdikt. Dosavadní vyjádření naznačují, že dostanou zelenou. „Dvě dlouhá nákladní auta nahradí tři běžná. Šetří palivo, odlehčí silnicím i životnímu prostředí,“ tvrdí ministr Dobrindt.
Dosavadní výsledky testů si pochvalují i autodopravci. Gigalinery jsou podle nich bezpečné, tiché a hrozí u nich méně havárií. Bezpečnostní systémy, kterými mají být XXL náklaďáky vybaveny, mají ve srovnání s běžnými nákladními auty riziko nehod výrazně snižovat.
Ekologové i veřejnost říkají NE
Ekologové a lobby železničních dopravců jsou jednoznačně proti. Bojí se, že gigalinery zruinují nákladní železniční dopravu, což by ve výsledku znamenalo víc nákladních aut, víc zplodin a údajně i tragických nehod.
Železničáři se obávají, že zavedení 25metrových nákladních vozidel o nosnosti 40 tun je jenom začátek. „Všude v Evropě, kde byly zavedeny obří náklaďáky, už vozí 60 tun. Například
v Nizozemsku a Dánsku,“ říká zástupce železničních dopravců. Ve Švédsku dokonce už probíhají testy s 30 metrů dlouhými auty o nosnosti 90 tun.
„V případě nehody je samozřejmě brzdná dráha delší,“ upozorňuje na nevýhodu obřích náklaďáků europoslanec za Zelené Michael Cramer.
Na stranu odpůrců se přidala i veřejnost. V průzkumech se proti XXL nákladním vozům staví 79 procent Němců. Pro ministra dopravy Dobrindta je to závažná komplikace. Už jeden projekt, se kterým spojil své jméno, má vážné problémy. Mýto pro řidiče osobních vozů se odsouvá na neurčito a hrozí, že ho Evropský soud smete ze stolu.