Jednou z nejčastějších otázek také je, zda letoun v hodnotě 13,8 miliardy forintů (1,2 miliardy Kč) bude muset zaplatit Maďarsko, anebo škodu přičte k tíži pilotům, případně zda zničený letoun maďarské armádě nahradí švédský výrobce Saab. Smlouva o pronájmu letadel je totiž tajná, a proto není známo, jaké je plnění v případě ztráty stíhačky kvůli případné technické závadě.
Přestože výsledky vyšetřování expertů na místě nehody stále nejsou známy, několik oslovených odborníků se přiklání spíše k verzi, že za havárii nejspíš může selhání brzdového systému stíhačky. Podobný názor má i penzionovaný pilot gripenů Gusztáv Murguly. Jak řekl v televizi RTL Klub, není myslitelné, aby při přistání piloti zapomněli brzdit, anebo začali brzdit pozdě.
Stíhací pilot, který před několika lety přiletěl do Maďarska s prvním gripenen, také řekl, že švédské stroje nejsou zdaleka bez chyb. Připomněl, že v minulosti museli maďarští piloti řešit problémy se stmíváním trojice displejů na palubě stíhaček, stejně jako závady s pilotními helmami a kombinézami, které letce chrání před důsledky přetížení.
Záchytná síť je v revizi, piloti o tom věděli
Murguly se pozastavil nad tím, že obsluha čáslavského letiště nepoužila k zastavení gripenu záchytnou síť, jež bývá obvykle na konci ranveje.
Podle Magdaleny Dvořákové z tiskového oddělení generálního štábu je ale systém do 22. června na plánované revizi. Všichni účastníci cvičení tuto informaci dostali. Přistávající piloti nebyli přímou součástí cvičení, podle Dvořákové ale také o situaci věděli, což prý i následně potvrdili. „Navíc každý pilot má povinnost si takové informace předem zjistit,“ podotkla s tím, že jsou zveřejněny na příslušných webových stránkách.
Záchytná síť bývá podle mluvčího ministerstva obrany Petra Medka zdvižena až poté, co k tomu dá pilot pokyn prostřednictvím vysílačky. Automatická aktivace sítě podle něj není možná, protože může být případ, že se pilot rozhodne stroj znovu zvednout a přiletět na přistání znovu. Hrozilo by tak, že se při vzlétání zachytí do sítě a manévr skončí tragédií.
Murguly soudí, že se dvojice pilotů rozhodla správně opustit stroj v okamžiku, kdy jim bylo jasné, že se ho nepodaří bezpečně zastavit. Na rozhodování k tomuto riskantnímu manévru v nulové výši měli přitom jen zlomky sekundy.
List Magyar Nemzet ovšem v souvislosti s havárií upozorňuje i na to, že ze všech armád provozujících gripeny jsou to právě Maďaři, kteří je vinou nedostatku financí na provoz využívají nejméně. Navíc k těmto stíhačkám nemají téměř žádnou výzbroj. „Stroje jsou tady už devět let, ale bomby k nim se ještě koupit nepovedlo,“ píše list a dodává, že pokud se budou vyvozovat z havárie důsledky, nemělo by se zapomínat na to, že k tomuto vývoji přispělo také selhání systému a jeho vedení.
Letadlo havarovalo v úterý, značně poškozená stíhačka po nehodě skončila v polích za přistávací drahou. Dnes odpoledne byl vrak odtažen do areálu letecké základny. Piloti jsou po katapultování v pořádku. Nehodu společně vyšetřují čeští a maďarští odborníci. Kdy vyšetřování skončí, zástupci armády nevědí. Trvat může i týdny až měsíce.
Letoun havaroval poté, co přilétal na mezinárodní cvičení Lion Effort 2015, které je určeno pro armády provozující gripeny.