Kopilot airbusu úmyslně urychlil pád, odhalila černá skříňka

Paříž - Druhý pilot havarovaného airbusu skutečně nechal letoun se 150 lidmi zřítit. Podle vyšetřovatelů to ukazují údaje z druhé černé skříňky. Němec Andreas Lubitz prý zvyšoval rychlost poté, co letadlo navedl směrem k zemi.

Vyšetřovatelé oznámili nález druhé černé skříňky včera. Jde o zapisovač letových parametrů. Přístroj je poškozený. Zaryl se totiž desítky centimetrů pod zem - je ohořelý a otlučený o skálu. Data se z něj přesto podařilo dostat.

„První poslech černé skříňky ukazuje, že pilot přítomný v kabině použil automatického pilota k navedení letounu na klesání do výšky sto stop (asi 30 metrů). Pak několikrát při klesání pilot změnil nastavení automatického pilota, aby klesající letadlo zrychlilo,“ uvedl v prohlášení francouzský vyšetřovací úřad BEA.

Martin Salajka, letecký publicista

„To, co vyšetřovatelé zveřejnili, vypadá, že to potvrzuje hypotézu, která byla odvozena od záznamu zvuků v kabině, to znamená, že pilot stroj úmyslně navedl do země.“

Podle kapitána Boeingu 737 Ladislava Kellera ale tato nová informace nemá pro vyšetřování nějaký zvláštní význam. „V podstatě to o ničem nevypovídá. Zvýšení či snížení rychlosti v podstatě nemá na průběh té nehody vliv. Důležité je zjistit, proč byla zvyšována rychlost – jestli záměrně, nebo letadlo mělo závadu. Teprve komplexní analýza letového zapisovače ukáže, jestli se jednalo o úmysl, nebo to byla záležitost technická,“ konstatoval letecký publicista.

Andreas Lubitz
Zdroj: ČT24/Twitter

Analýza první skříňky, kterou byl hlasový záznamník v kokpitu, ukázala na to, že pád letounu zřejmě způsobil druhý pilot. Podle francouzské prokuratury využil odchodu kapitána na toaletu, v kokpitu se uzamknul a záměrně zahájil klesání, které skončilo nárazem do hor. Následné vyšetřování ukázalo, že 27letý pilot trpěl psychickými problémy.

Lubitz si navíc hledal pár dnů před nehodou na internetu možnosti sebevražd a informace o zabezpečení dveří do kokpitu.

Německý tým expertů bude kvůli tragédii řešit, jak zabezpečit kabinu, aby do ní nepronikl, kdo nemá, a na druhou stranu se do ní dostaly osoby, které tam patří. „Bude to velký problém. Zejména na kratších tratích během celého letu letušky obsluhují cestující a uličkou se více méně nedá projít. Ve chvíli, kdy jedna z nich bude ještě v kabině, tak to bude velmi obtížné. Mají-li navíc pancéřové dveře odolat útoku teroristů, tak těžko nalézt systém, který by odolal, a zároveň umožnil vstup někomu jinému – navíc by to také mohlo být zneužitelné,“ podotkl Salajka.

Aerolinky mění pravidla: V kokpitu musí být vždy dva

Řada leteckých společností už na základě prvních výsledků vyšetřování nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině letounu vždy nejméně dva lidé. Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) minulý týden vydala v tomto ohledu stejné doporučení všem leteckým přepravcům.

Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí podle nových pravidel do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.