Vyšetřovatelé v troskách airbusu našli mobilní telefony

Paříž - V troskách německého airbusu, který se minulé úterý zřítil ve francouzských Alpách, vyšetřovatelé nalezli mobilní telefony. Zatím z nich ale nezískali žádné poznatky o tom, co se na palubě letadla dělo. Informovala o tom agentura AP s odvoláním na mluvčího francouzského četnictva Jeana-Marka Menichiniho. Německý ministr dopravy, šéf svazu letecké dopravy v Německu a představitelé aerolinek Germanwings se dnes v reakci na události kolem pádu letadla dohodli na spolupráci v oblasti zvýšení bezpečnosti v letecké dopravě. Zabývat se budou například úpravou mechanismu dveří do kokpitu nebo psychologickými vyšetřeními pilotů i posádky letadel.

Podle Menichiniho telefony zatím nebyly podrobně prozkoumány. Dále celou záležitost nechtěl komentovat. Francouzský týdeník Paris Match a německý bulvární deník Bild v úterý informovaly o existenci videa z mobilního telefonu, které prý zachycuje chaos na palubě v posledních sekundách před nárazem. Podle francouzských úřadů vyšetřovatelé takový videozáznam nemají k dispozici. Jestliže existuje, musí jim být předán, vyzvala marseilleská prokuratura.

Vyšetřovatelé se domnívají, že kopilot Andreas Lubitz navedl letoun společnosti Germanwings do alpského masivu úmyslně, vyplývá to alespoň z nahrávky hlasů z pilotní kabiny, které zaznamenala nalezená černá skříňka. Týmy expertů i dnes pátrají na místě nehody po osobních věcech, které patřily obětem. V odpoledních hodinách se jim podařilo najít i druhou černou skříňku se zápisem technických parametrů letu.

Bezpečnostní normy je třeba optimalizovat, zní z Německa

Aerolinky spolu s německým ministerstvem dopravy a leteckým svazem Německa chtějí společně optimalizovat bezpečnostní normy v letecké dopravě. Na základě toho vytvořili pracovní skupinu, která se úpravou bezpečnostních norem bude zabývat. Aktuálně vzniká katalog důležitých otázek a problémů, ve kterém se řeší například úprava mechanismu dveří do kokpitu. Tuto otázku je ale podle Alexandera Dobrindta, německého ministra dopravy, třeba řešit v rámci mezinárodní spolupráce a je třeba na ní nalézt shodu. Problém lze podle něj očekávat zejména v Americe. Dalším opatřením by měla být psychologická vyšetření a revize fungujících lékařských vyšetření.

Druhý pilot Lubitz, který podle poslední verze vyšetřovatelů za pádem letadla stál, během svého života trpěl depresemi a měl i sebevražedné sklony. To ale aerolinky nijak nezohlednily. Podle vyšetřovatelů v osudný den nejspíš využil chvíle, kdy si hlavní pilot odskočil na toaletu. Zpátky do kabiny už ho nepustil a záměrně zahájil klesání, letoun následně narazil do hor. V troskách zahynulo všech 150 osob, které byly na palubě.