Kopilot zříceného airbusu měl před lety sebevražedné sklony

Berlín - Kopilot, který narazil s letounem společnosti Germanwings do horského masivu, se před zahájením kariéry léčil kvůli sebevražedným sklonům. Oznámil to německý prokurátor. Na veřejnost se mezitím dostalo i první video z Lubitzovy pilotní kariéry.

U Andrease Lubitze byly několik let před nastoupením kariéry profesionálního pilota zjištěny sebevražedné sklony. Mladík byl proto v péči psychoterapeutů, oznámilo státní zastupitelství v Düsseldorfu. Vyšetřovatelé už získali jeho zdravotní dokumentaci. Zatím ale neobjevili nic, co by ukazovalo na motiv Lubitzova činu.  

Z lékařských zpráv z poslední doby prý nevyplývá, že by byly u Lubitze zaznamenány sebevražedné skony nebo agresivita vůči ostatním. Lubitz byl každopádně v den tragédie na neschopence, což aerolinkám zatajil.

Deprese to nebyla, tvrdí mluvčí nemocnice

Podle mluvčí nemocnice v Düsseldorfu Lubitz před několika týdny vyhledal místní lékaře kvůli „vyjasnění diagnózy“. V období od počátku února do 10. března prý lékaře univerzitní kliniky navštívil přinejmenším třikrát. Mluvčí ale popřela informace, že by se „Andreas L. v našem zařízení léčil s depresemi“.

Lékařská mlčenlivost – změní Německo tradici?

„Piloti musí chodit k lékařům, které jim přidělí zaměstnavatelé. Tito lékaři musí být vůči zaměstnavateli a spolkovému úřadu pro letectví zbaveni lékařského závazku mlčenlivosti,“ řekl deníku Rheinische Post dopravní expert vládních křesťanských demokratů (CDU) Dirk Fischer.

Zdravotnický expert sociálních demokratů (SPD) Karl Lauterbach pak deníku Der Bild řekl, že lékaři by měli mít povinnost zaměstnavatele informovat o pracovní neschopnosti tam, kde jsou v sázce zdraví a životy lidí. Zvlášť to prý platí pro duševní nemoci a sebevražedné sklony.

Na veřejnost se díky bulvárnímu německému listu Bild dostalo i první video z pilotovy kariéry. Mladý Andreas Lubitz na něm pilotuje motorový větroň. Záběry jsou staré zhruba 10 let a pocházejí z německého Westerwaldu. Jsou na nich slyšet zvuky motoru a smích. „Proč je dnes takový klid? To je neuvěřitelné,“ říká pilot a pokračuje: „Poletíme tak dlouho, dokud nám nedojte palivo, jo?“

Podívejte se:

První video z Lubitzovi pilotní kariéry: výcvik na větroni (zdroj: ČT24)

Z první černé skříňky vyplynulo, že Lubitz záměrně navedl airbus do francouzských Alp - zemřelo všech 150 lidí na palubě. Německem informace o vině kopilota otřásla. „Je to velká rána pro celou zemi. Neštěstí takových rozměrů se v posledních letech v Německu nestalo. Nejlépe to shrnul ředitel gymnázia v Halternu. Ten řekl, že kdyby smrt tolika lidí způsobila technická závada, tak by bylo snazší se s tím vyrovnat, než když je o život připravil úmysl jednoho člověka,“ konstatoval zpravodaj ČRo v Německu Pavel Polák.

Vyšetřovatelé mezitím dál pátrají po pozůstatcích i druhé černé skříňce. „Dokud se nevyhodnotí černé skříňky i výkon letadla – jestli tam závada byla, nebo nebyla – tak se nedá s určitostí říct, jestli to byl jen nešťastný, tragický lidský faktor nebo jestli za tím ještě něco bylo,“ upozornil Vladimír Peroutka, inspektor Boeingu 737. 

Právě dosud nenalezená černá skříňka vykazuje technickou způsobilost letadla. Podle manažera společnosti Lufthansa, mateřské společnosti Germanwings,  je možné, že skříňka silný náraz nevydržela a roztříštila se.

Identifikace obětí stále probíhá

Vyšetřovatelům se údajně podařilo shromáždit na místě neštěstí genetické informace už asi poloviny obětí. Nyní bude prý nutné porovnat je se vzorky získanými od pozůstalých. Identifikaci všech obětí by mohli mít dokončenou během příštího týdne. Pak by mohly začít i první pohřby.

Vydáno pod