Piloti páchají sebevraždu zřídka, následky jsou ale tragické

Případů, kdy pilot spáchal sebevraždu navedením stroje do země, není v posledních letech mnoho. Americký letecký federální úřad (FAA) zaznamenal mezi lety 2003 a 2012 jen osm případů. Stojí za nimi deprese, problémové vztahy i finanční potíže. Podobné tragické události lze přitom jen těžko předvídat a stěží jim jde zabránit.

Včera vyšetřovatelé zveřejnili šokující zprávu - havárii německého airbusu, při němž zahynulo ve Francii všech 150 cestujících, záměrně způsobil kopilot letadla. Andreas Lubitz nevpustil kapitána do pilotní kabiny a stroj namířil do země. Podle odborníků mohlo jít o sebevraždu. Proč k ní došlo takto demonstrativním způsobem, není jasné. Sebevražedný úmysl je u někoho tak silný, že převažuje nad vším ostatním, upozornil ale šéf psychiatrických služeb pařížské nemocnice Tarnier-Cochin Bernard Granger.  

Psychopatolog Andrej Drbohlav: 

„Mnohdy je ten člověk natolik vázán určitou láskou nebo hlubokým citem vůči své profesi, že chce svůj život ukončit na konkrétním místě při výkonu své práce. Nechce ho ukončit někde zapomenutý v lesích. Kopilot pocházel z velmi malého města, zhruba 10 až 12 tisíc obyvatel. To je město, kde byl vystaven velké pozornosti, a ve chvíli, kdy se dostal na tak prestižní a exponované místo, jako je pilot u Lufthansy, tak v tom městě bezpečně každý věděl, kdo je, kým je a jakého syna vychovali jeho rodiče a že na něj mohou být hrdí. Dost možná chtěl právě s touto hrdostí svůj život skoncovat.“ 

Sebevražedné pokusy pilotů většinou končí nejen smrtí dotyčného, ale i velkým počtem dalších obětí. FAA vypracoval před rokem studii mapující uplynulou dekádu. Závěr zní, že podobných sebevražd se za tu dobu událo celkem osm – všechny z nich spáchali muži v rozmezí 21 až 68 let. Polovina z nich předtím požila alkohol, dva piloti pak antidepresiva. V naprosté většině případů seděl pilot ve stroji sám. 

O sebevraždu mohlo jít i v případě zmizení MH370 

Úřad zdůraznil, že úmyslných pádů letadel oproti předchozím dvaceti rokům ubylo. V minulosti ale nešlo o nic výjimečného. Celkově při takových nehodách zemřely stovky lidí. „V historii letectví je těch sebevražd pilotů celá řada, od roku 1950 jsem jich na internetu našel devět. Pokud připočteme i aktuální událost, tak je to desátá a mnoho indicií nasvědčuje tomu, že do této kategorie spadne i let MH370 malajsijských aerolinií,“ uvedl v Událostech, komentářích bývalý pilot Ladislav Keller. 

„Všichni tito piloti procházeli pravidelnými lékařskými prohlídkami a nikdo z jejich okolí nepozoroval nic, co by nasvědčovalo tomu, že něco podobného udělají. Až po nehodě se pak zjistilo, že zkušený kapitán se stal gamblerem a dostal se do dluhů a skončilo to sebevraždou, při které s sebou vzal přes sto lidí. Další příklad z Afriky: poměrně mladý pilot ve věku 35 let, u kterého se objevila nemoc neslučitelná s létáním, takže byl tzv. uzemněn. Psychicky to neunesl, pronikl do letadla a naštěstí zabil jen sám sebe,“ dodává Keller. 

Příklady pravděpodobných sebevražd pilotů, při nichž umírali cestující 

  • V listopadu 2013 se zřítilo letadlo Mozambique Airlines poté, co kapitán namířil stroj přímo do země - a to ve chvíli, kdy první důstojník opustil místnost. Zemřelo 33 lidí. Na zvukovém záznamu bylo slyšet, jak pilot marně klepe na dveře. 
  • V březnu 2014 zmizel z radarů let Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě. Pátrání zatím nepřineslo žádný výsledek. Po roce bylo zmizení MH370 označeno za nehodu.
  • V roce 1999 skončil let EgyptAir z New Yorku do Káhiry v Atlantském oceánu. Předpokládá se, že pilot letadlo navedl do vody úmyslně, přičemž zabil 216 cestujících. Pilot čekal, až kapitán opustí kokpit a pak odpojil autopilota. Když stroj padal, na záznamníku bylo slyšet, jak v arabštině opakuje „spoléhám na Boha“. 
  • Letadlo Silk Air let mířící v roce 1997 z Indonésie do Singapuru havarovalo po rychlém sestupu, zemřelo 104 lidí. Indonéské úřady nikdy nesdělily oficiální příčinu, podle amerických vyšetřovatelů ale šlo právě o sebevražednou akci pilota. 
  • V srpnu 1994 zřejmě úmyslně zabil pilot Royl Air Maroc 44 lidí v Maroku.
  • V únoru 1982 zemřelo při nehodě Japan Airlines 24 cestujících. Z vyšetřování vyplynulo, že stroj navedl do zátoky u Tokia sám pilot.

Systém, který má trhliny

FAA požaduje, aby si všichni piloti mladší 40 let každoročně obnovovali zdravotní osvědčení. Starší piloti tak činí každých šest měsíců. Součástí lékařského posudku je i posouzení psychického stavu, oficiální zkouška ale není. FAA už před pěti lety zakázala užívání antidepresiv jako Prozac či Zoloft.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví, která udělila certifikát i Lubitzovi, vyžaduje, aby piloti prošli obecným zdravotním testem, který se týká i psychického stavu, pravidelné kontroly zaměřené na psychiku ale nenařizuje. 

Piloty s nejrůznějšími psychickými problémy systém přeci jen občas neodhalí. Jeden takový případ se udál v roce 2012. Pilot JetBlue se tehdy zhroutil a nutil cestující a posádku, aby se mu podrobili. Později byl prohlášen za nesvéprávného.

Aerolinky mění po tragédii v Alpách pravidla (zdroj: ČT24)