Zvuková nahrávka z první černé skříňky vypadá slibně

Berlín/Paříž – Vyšetřovatelé havárie airbusu německé společnosti Germanwings našli druhou černou skříňku. Podle serveru Airlife.net je poničená a chybí v ní záznamové zařízení. První záznamník letu našli vyšetřovatelé už včera a nyní jej zkoumají. Na tiskové konferenci oznámili, že se jim podařilo získat soubor audiodat, jejich analýza ale může trvat týdny až měsíce. Letadlo podle nich neexplodovalo ve vzduchu.

Justice zatím stále čeká na první náznaky možných příčin pádu stroje. Už nyní ale podle prokurátora z Maiseille Brice Robina policie vyslýchá osm svědků. Další podrobnosti ale francouzské úřady nesdělily. Do snahy získat co nejvíce možných informací už se zapojilo také Španělsko, odkud stroj letěl. Kvůli tomu tamní vyšetřovatelé kontrolují videozáznamy s nástupem pasažerů do airbusu.

Podle ředitele společnosti Lufthansa, do jejíhož vlastnictví patří i firma Germanwings, bylo letadlo ve výborném technickém stavu. Následně ale německá média přišla s informací, že zmíněný airbus A320 měl den před startem technické problémy - na několik hodin byl tak odstaven kvůli závadě na dvířkách příďového podvozku. Podle firmy byl ale problém už v pondělí dopoledne vyřešen.

Možný teroristický čin ale dnes francouzský ministr vnitra Bernard Cazeneuve zavrhl. Místo nehody a způsob, jakým letadlo narazilo, prý nejeví známky jakéhokoliv výbuchu na palubě. Připustil ale, že se dnešní vyšetřování zdrží kvůli poničené černé skřínce. Ta by prý měla být opravena „v následujících hodinách“.

Více k tématu

KDO BYL NA PALUBĚ? Mezi oběťmi jsou studenti i věhlasní umělci

PROFIL LETECKÉ SPOLEČNOSTI: Napětí u Germanwings

NÁZOR EXPERTA: Okolnosti naznačují problém s přetlakem kabiny

POHLED DO MINULOSTI: Tragické lety v Evropě

Pátrání po troskách letadla Germanwings
Zdroj: ČT24/ČTK/News Pictures/Securite Civile

Němečtí piloti byli podle představitelů Lufthansy zkušení, a samotný kapitán měl odlétáno přes 6000 hodin. Většinu z nich prý absolvoval právě v kokpitu airbusu A320. Jasněji o příčinách by mělo být po dnešní analýze první černé skříňky, která obsahuje záznam komunikace mezi posádkou a dispečinkem.

V této chvíli vyšetřovatelé nedokážou vysvětlit, proč letadlo začalo klesat. „Letadlo dopadlo do terénu velkou silou a rozpadlo se na mnoha malých kusů. Rozptyl trosek je velký, takže fyzická analýza jednotlivých komponentů bude poměrně obtížná. Vyšetřovatelé už je začali sbírat, aby je mohli začít zkoumat,“ podotkl francouzský vyšetřovatel Remi Jouty. Na místo neštěstí dnes zamířilo také deset soudních lékařů a tři antropologové, kteří mají pomoci při identifikaci obětí. 

Vyšetřovatelé analyzují audiodata z první černé skříňky

Zařízení pro záznam zvukového signálu z kabiny skončil v Paříží, kde je analyzován. „Při analýze se vyskytlo několik potíží. Dobrá zpráva ale je, že se nám podařilo získat soubor audiodat, která lze použít. V tuto chvíli je ale příliš brzy na to, abychom vyvozovali jakékoli závěry,“ dodal Jouty. Analýza potrvá pravděpodobně týdny až měsíce.

Další důležitou informací podle Joutyho je, že letadlo letělo až do konečného nárazu v horách a neexplodovalo už za letu. Poslední hlášení z letadla se týkalo rutinní žádosti o povolení, aby stroj mohl pokračovat v letu.

Letadlo po vzletu z Barcelony v 10:01, tedy se zpožděním 26 minut, mířilo k západním Alpám obloukem přes Středozemní moře. Do cíle mělo dorazit v 11:55. Ztrácet výšku začalo podle francouzských médií zhruba poté, co se dostalo nad francouzské území. V 10:31 letadlo bylo západně od Toulonu ještě ve výšce 11 600 metrů, ale řízení letového provozu s ním již ztratilo rádiové spojení. O minutu později již letoun ztratil 300 metrů, v 10:35 byl na 7600 metrech a v 10:40 na 2700 metrech. To už se nebezpečně přibližoval horským hřebenům a pak narazil do horského svahu. Letecká společnost Germanwings ztratila se strojem kontakt v 10:53.

Vydáno pod