Nikdo neví, proč letadlo spadlo. Počasí bylo dobré, pilot zkušený

Paříž - Záchranáři objevili jednu z černých skříněk německého letadla zříceného ve francouzských Alpách, u druhé skříňky byl údajně zachycen signál. Příčiny neštěstí ale stalé nejsou známé: Meteorologické podmínky byly v pořádku, pilot v kokpitu létal u Germanwings už deset let a samotné letadlo Airbus A320 prošlo ještě včera rutinní kontrolou. Přesto dnešní let 4U 9525 z Barcelony do Düsseldorfu skončil tragédií – všech 144 cestujících včetně dvou malých dětí zemřelo a s nimi i šestičlenná posádka.

Letadlo vzlétlo z barcelonského letiště v 9:55 směrem k Německu. V 10:53 byl ale přerušen kontakt s francouzskými radary a o několik minut později se airbus zřítil. Podle vyjádření samotné aerolinky Germanwings není jasné, proč pilot zahájil osmiminutový sestup, kdy se dostal z původní výšky 12 000 metrů do přibližně 1500 metrů.

Pátrání po troskách letadla Germanwings
Zdroj: ČT24/ČTK/News Pictures/Securite Civile

V podstatě okamžitě po pádu se vyrojila řada spekulací, proč k události došlo. Meteorologové hned zpočátku vyloučili, že by důvodem bylo počasí. „Je vysoce nepravděpodobné, že počasí bylo prvotní příčinou pádu. Letadlo letělo v hladině okolo 1500 metrů, kam nedosahovala výška oblačnosti, která se tam vyskytuje. Není tam ani bouřková oblačnost, nejbližší bouřky jsou až v oblasti Středozemního moře a potom severní Afriky. Přímo na trase toho letu žádné bouřky nejsou a oblačnost dosahuje zhruba jenom do výše sedmi nebo osmi kilometrů,“ říká Petr Dvořák, meteorolog z Odboru letecké meteorologie ČHMÚ.

Někteří lidé se zase pozastavovali nad stářím letounu – pro Lufthansu, která je mateřskou firmou Germanwings, totiž tento konkrétní airbus létal už od roku 1991. „Hovoří se o stáří toho letadla, jež opravdu patří k těm nejstarším, která u té společnosti létají či létala – to je vlastně takový středobod té debaty,“ prohlásil bezprostředně po prvních informacích publicista Jaroslav Šonka. Podle inspektora Boeingu 737 Vladimíra Peroutky je ale věk 24 let považován za naprosto normální. A také šéf Germanwings vyloučil, že by nehoda nějak souvisela se stářím letounu. Poslední velkou kontrolou prošel airbus v létě roku 2013.

Letadlo nevyslalo nouzový signál

Agentura AFP s odvoláním na informace úřadu pro řízení leteckého provozu oznámila, že letadlo nevyslalo žádný nouzový signál. Byl to prý právě úřad pro řízení leteckého provozu, kdo poznal, že je letadlo v nouzi. Tuto informaci ale nechtěly Germanwings potvrdit ani vyvrátit s tím, že k nim přicházejí rozporuplné informace.

Letecký publicista Martin Velek ale upozorňuje ještě na další možné scénáře. „Je tam velmi hustý letecký provoz a není vyloučeno nějaké sblížení. Francouzi spekulují o tom, že mohlo dojít ke kolizi, ale to by těch letadel asi bylo víc. A je tam ještě jedna podstatná věc – letadlo velice rychle sestoupilo do zhruba 1500 metrů a to je v těchto Alpách hluboko pod vrcholky, které dosahují bezmála 5000,“ vysvětluje a dodává, že vysvětlením tohoto poklesu může být technická závada.

Velek ale nevylučuje, že by mohlo jít o několik menších problémů, které se nakonec sečetly a vyústily v tragédii – spekuluje se o dekompresi letadla, ze které, když připočteme nepozornost pilotů, může nastat nebezpečná situace. Vedle toho se objevují informace o tom, že v Barceloně nabralo letadlo zpoždění kvůli opravě nějaké závady. To znamená, že když odlétalo, muselo mít za sebou kontrolu, která shledala, že let už je po opravě bezpečný.

ČTĚTE: Germanwings alias nízkonákladová dcera Lufthansy

Šéfpilot Germanwings dnes na tiskové konferenci vyvrátil další verzi, která pracovala s několik týdnů starou informací o tom, že aerolinky mají problémy s palubními počítači. Ty byly podle šéfpilota už vyměněny za nejnovější verzi a nemohly tak být příčinou nehody.

„V tuto chvíli se musíme starat hlavně o rodinné příslušníky obětí, a jestli byla nějaká technická příčina nebo chyba posádky nebo nějaká provozní příčina – to všechno se budeme spolu s experty Airbusu snažit zjistit,“ prohlásil šéf Germanwings Thomas Winkelmann, který dodal, že na místo neštěstí vyráží expertní skupina Germanwings, Lufhansy a Airbusu, která se bude podílet na co nejrychlejším vyšetření pádu letadla.

Na jihu francouzských Alp se dnes zřítil letoun typu Airbus A320. Podle informací Germanwings bylo na palubě 144 cestujících a šest členů posádky. Nikdo z nich nepřežil. Jednalo se o let společnosti Germanwings, filiálky Lufthansy, z Barcelony do Düsseldorfu. Let 4U 9525 se ztratil z radaru nedaleko obce Digne v jižní Francii. Mezi oběťmi by mělo být minimálně 45 Španělů. Letadlem vedle nich cestovali také Němci a Turci. Žádný Francouz na palubě zřejmě nebyl. Na palubě bylo i 16 německých školáků, kteří se vraceli ze Španělska z výměnného pobytu.