V Číně přibývá elektromobilů, s dobíjením je ale potíž

Peking - V Číně přibývá elektromobilů, na kvalitě vzduchu to ale zatím vidět není. Stát jejich nákup dotuje v rámci boje za lepší ovzduší, je jich ale stále málo a za velkou část smogu navíc může průmysl. Elektromotoristé také narážejí na mnoho praktických problémů - hlavně na nedostatek dobíjecích stanic.

Majitelé elektromobilů mají mnoho výhod. Z nákupu nemusí platit daň a od vlády dostanou dotaci v přepočtu až 340 tisíc korun, což leckdy činí zhruba polovinu ceny. Je také snazší získat registraci. Ulice jsou plné, a tak Peking ročně povolí jen 150 tisíc nových aut, z toho 30 tisíc elektromobilů a hybridů. O značku se losuje každý měsíc v loterii.

„Trh s elektromobily se zatím tolik nerozvíjí. Lidé nevědí, co auto na elektřinu znamená. Mají například vysoké očekávání od výkonu baterie - mají tendenci ji srovnávat s motorovými vozidly,“ říká profesor Pekingské univerzity a odborník na elektromobily Lin Čchen. Podmínkou je kromě toho stálé parkovací místo se zásuvkou - a těch je málo. Dobíjecích stanic je pak ještě méně, zvlášť mimo Peking.

Baterie elektromobilu obvykle vydrží 150 kilometrů. Do města to sice stačí, na delší cestování ale nikoliv. Někteří majitelé elektromobilů proto například vozí přívěs s benzinovým generátorem. Tento nový trend bude přetrvávat, dokud vláda nesplní ambiciózní plán – zřídit dobíjecí stanice každých pět kilometrů.