Bilance leteckých katastrof? Méně nehod, více mrtvých

Singapur – Nejbezpečnější rok v historii civilního letectví, tak by se dal hodnotit rok 2014. Smrtelných nehod v poměru k celkovému počtu letů totiž ubylo. Nicméně kvůli několika katastrofám velkých letadel v čele s neštěstími strojů společnosti Malaysia Airlines zemřelo více cestujících než v předchozích letech. Vyplývá to ze zprávy, kterou dnes zveřejnilo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA).

„Bezpečnost létání se loni dostávala do čela zpravodajství, údaje ale ukazují, že odvětví se co do bezpečnosti dál zlepšuje,“ uvedl podle agentury Reuters generální tajemník IATA Tony Tyler.

  • Během loňského roku došlo ve světě ke 12 nehodám komerčních letadel. Ukazatel počtu nehod na milion letů klesl na rekordní minimum 0,23 z 0,41 v roce 2013 a z pětiletého průměru 0,58 nehody na milion letů.
  • Počet obětí ale loni vystoupal na 641 z průměru 517 za léta 2009 až 2013.

Statistiky IATA navíc nezahrnují pád letounu Malaysia Airlines, který byl v červnu při letu MH17 s 298 lidmi na palubě sestřelen nad východní Ukrajinou, protože tento případ nespadá do kategorie letecké nehody. Druhým vysoce sledovaným neštěstím bylo zmizení letadla Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě při letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu, k němuž došlo právě před rokem (čtěte více).

ČTĚTE: 2014 – Smutný rok malajsijských aerolinek

Mezinárodní organizace pro civilní letectví při OSN navrhla, aby letecké společnosti vyžadovaly udávání pozice všech letadel po 15 minutách. IATA, která zastupuje 250 leteckých přepravců, návrh podporuje, ale zpochybňuje realističnost termínu zavedení, jímž má být počátek příštího roku.