Obchvat Bratislavy přenechá slovenská vláda soukromníkům

Bratislava - Slovensko se pustí do dalšího obřího projektu financovaného soukromníky. Po ohlášené stavbě nemocnice tentokrát nechá investory vybudovat obchvat Bratislavy a část rychlostní silnice z metropole na jih republiky. Vláda tvrdí, že na dálnice nemá peníze, opozice za projektem vidí rozkrádání rozpočtu.

Obchvat Bratislavy postaví soukromníci (zdroj: ČT24)

Každý všední den ráno stojí v Dunajské Lužné kolona aut, tisíce lidí z rychle rostoucích obcí nedaleko metropole tudy totiž jedou do práce. Stará silnice se semafory a křižovatkami ale nápor třiceti tisíc vozidel denně nezvládá. Ještě před deseti lety trvala místním cesta autem do Bratislavy čtvrt hodiny, teď desítky minut trvá, než se vůbec dostanou k hlavní cestě.

O dálničním obchvatu města a rychlostní silnici, které by obcím za metropolí ulevily, se mluví už dlouho. Vláda nyní počítá s tím, že se po nich bude jezdit už za čtyři roky. „Podle všech analýz, a neexistuje žádný odborník, který by to rozporoval, by Bratislava a jih Slovenska zažil do roku 2020 úplný dopravní kolaps,“ tvrdí ministr dopravy Ján Počiatek (SMER-SD).

Plánovaný obchvat Bratislavy
Zdroj: ČT24

Cena stavby se odhaduje v přepočtu na 40 miliard korun, slovenská vláda je ale nemá. Stavět a udržovat silnice proto bude soukromník, který za to během třiceti let dostane ve splátkách přes 120 miliard. „Považujeme PPP projekt za jeden velký podvod, za jeden obrovský tunel, kterým budou odtékat peníze ze státního rozpočtu,“ namítá europoslanec Richard Sulík (SaS).

V Dunajské Lužné se stal nedávno zastupitelem Andrej Blizniak. Lidé si mu neustále stěžují, chtějí nové silnice a cena je pro ně druhořadá. „Nám je úplně jedno, jak to budou financovat. My tu platíme jedny z nejvyšších daní na Slovensku a přesto se nám nedostává žádného komfortu,“ říká Blizniak.

Slovensko plánovalo přenechat stavbu dálnic soukromníkům už několikrát. Většinu projektů pak ale další vláda zrušila kvůli údajnému obrovskému předražení.