Brusel - Čínští exportéři se podvodně snaží obcházet evropské regule. Jde o logo \"CE\", které na prodávaném zboží garantuje, že splňuje evropské normy. V Číně nalepované logo je nerozeznatelně podobné, jen má jiný výklad. Evropskou komisi na to upozornila česká europoslankyně Zuzana Roithová.
Čínští exportéři ukradli evropské logo kvality
Na první pohled téměř žádný rozdíl. Přesto jde o naprosto odlišné symboly: Značka evropské kvality a Čínský export. Jiné regiony i normy. Logo CE přitom Unie zavedla právě kvůli rozpoznání bezpečného zboží. „Jsem přesvědčená, že toto je účelové chování ze strany čínských výrobců,“ tvrdí europoslankyně Zuzana Roithová (EPP-ED, KDU-ČSL). Liší se jen vzdáleností písmen, u čínské značky jsou o něco blíž. Spotřebitel skoro nemá šanci to rozeznat.
„Naše sdružení může varovat spotřebitele, aby si dávali pozor při nákupu výrobků, zda-li se jedná o plagiát. To znamená, aby spíše dávali přednost kamenným obchodům,“ vysvětluje Ivana Picková ze Sdružení ochrany spotřebitelů. Bránit by se měly firmy, které si zboží v Číně nechávají vyrábět, i zákazníci:„Pokud zjistí, že výrobek je plagiát, mají samozřejmě právo na reklamaci,“ dodává Picková
K padělku se Evropská komise vyjadřovat nechce. Už tak svádí s Pekingem souboj kvůli falešnému zboží a závadným hračkám, které Evropu zaplavují. Sankcím se Čína zatím vyhnula. Jak a jestli vůbec se Unie může proti ukradené značce bránit, není jasné. Logo totiž nezaregistrovala na evropských ani světových trzích.