Čínští exportéři ukradli evropské logo kvality

Brusel - Čínští exportéři se podvodně snaží obcházet evropské regule. Jde o logo \"CE\", které na prodávaném zboží garantuje, že splňuje evropské normy. V Číně nalepované logo je nerozeznatelně podobné, jen má jiný výklad. Evropskou komisi na to upozornila česká europoslankyně Zuzana Roithová.

Na první pohled téměř žádný rozdíl. Přesto jde o naprosto odlišné symboly: Značka evropské kvality a Čínský export. Jiné regiony i normy. Logo CE přitom Unie zavedla právě kvůli rozpoznání bezpečného zboží. „Jsem přesvědčená, že toto je účelové chování ze strany čínských výrobců,“ tvrdí europoslankyně Zuzana Roithová (EPP-ED, KDU-ČSL). Liší se jen vzdáleností písmen, u čínské značky jsou o něco blíž. Spotřebitel skoro nemá šanci to rozeznat.

„Naše sdružení může varovat spotřebitele, aby si dávali pozor při nákupu výrobků, zda-li se jedná o plagiát. To znamená, aby spíše dávali přednost kamenným obchodům,“ vysvětluje Ivana Picková ze Sdružení ochrany spotřebitelů. Bránit by se měly firmy, které si zboží v Číně nechávají vyrábět, i zákazníci:„Pokud zjistí, že výrobek je plagiát, mají samozřejmě právo na reklamaci,“ dodává Picková

K padělku se Evropská komise vyjadřovat nechce. Už tak svádí s Pekingem souboj kvůli falešnému zboží a závadným hračkám, které Evropu zaplavují. Sankcím se Čína zatím vyhnula. Jak a jestli vůbec se Unie může proti ukradené značce bránit, není jasné. Logo totiž nezaregistrovala na evropských ani světových trzích.

Vydáno pod