Podle rakouského poslance souvisí vypovězení Pandurů s Temelínem

Vídeň - Poslanec rakouského parlamentu za krajně pravicovou stranu svobodných (FPÖ) Werner Neubauer dnes prohlásil, že vypovězení smlouvy na dodávky obrněných transportérů Pandur II českou vládou by mohlo souviset s česko-rakouským sporem kolem jaderné elektrárny Temelín. Úřad spolkového kancléře odmítl toto prohlášení komentovat. Podle českého ministerstva obrany byl kontrakt zrušen z jediné příčiny, a to kvůli několikaměsíčnímu zpoždění dodávek.

Podle Neubauera, který se odvolává na důvěryhodné kruhy, zrušila česká vláda objednávku transportérů proto, aby si na rakouské vládě vymohla ústupky v otázce Temelína. Transportéry vyrábí rakouská firma Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge (SSF), kterou vlastní americký koncern General Dynamics. „Několikaměsíční prodlení dodávek si nikdo nevymyslel a to je jedinou příčinou vypovězení smlouvy,“ řekl ČTK mluvčí ministerstva Andrej Čírtek.

„Toto podezření nelze jen tak odbýt, protože obě strany mají hodně co ztratit,“ tvrdí ve svém prohlášení Neubauer. Poukazuje na to, že na rakouské straně je ve hře 500 pracovních míst ve vídeňském závodě SSF a zakázka za 20 miliard korun, na české straně pak hrozba mezinárodněprávní žaloby kvůli nedodržení takzvaných melkských ujednání o Temelínu.

Poslanec FPÖ vyzývá rakouskou vládu, aby zaujala k této úvaze veřejně stanovisko a aby odpověděla na otázku, zda je připravena ujednání z Melku a hrozbu žaloby vůči Česku uplatňovat, nebo zda je ochotna od nich ustoupit v rámci „vzájemného měření sil a hry o kapitál“.

Česká vláda na konci loňského roku vypověděla dohodu s rakouskou firmou kvůli neplnění podmínek ze strany dodavatele. Premiér Mirek Topolánek však minulý týden oznámil, že s firmou Steyr budou vedena nová jednání. Pokud se do 5. března oběma stranám nepodaří dohodnout, pravděpodobně bude vyhlášeno nové výběrové řízení.

Při nových jednáních podle Topolánka připadá v úvahu „zpětvzetí“ zrušení původní smlouvy, což premiér podle svých slov ale nepředpokládá, nebo jednání o novém kontraktu. Od prosincového vypovězení původní dohody se objevují úvahy o tom, že vláda bude chtít snížit počet transportérů ze 199 na zhruba polovinu.