Francouzská veřejnoprávní média stávkovala proti omezení reklamy

Paříž - Dnešní jednodenní stávka francouzských veřejnoprávních médií je reakcí na záměr prezidenta Nicolase Sarkozyho zcela zrušit vysílání reklamy v rozhlase a televizi veřejné služby. Stávku provázelo zrušení nebo výrazné omezení zpravodajských bloků, odpoledne se Paříži také konala protestní demonstrace.

Stávkující požadují záruky financování i po zrušení reklam ve veřejnoprávním vysílání, které minulý měsíc navrhl prezident Nicolas Sarkozy. Je to první taková stávka od roku 1974. Stávka se týká rozhlasových stanic společnosti Radio France a televizních kanálů, které zastřešuje společnost France Télévisions. Posluchači France Inter a France Info tak místo zpráv slyšeli hudbu prokládanou občas poselstvími stávkujících, ve veřejnoprávní televizi byly zprávy většinou nahrazeny filmy americké produkce, uvedl ve Studiu ČT24 zpravodaj Radiožurnálu Jan Šmíd.
 
Sarkozy na tiskové konferenci 8. ledna řekl, že je nutno pomýšlet na úplný zákaz reklam ve veřejnoprávních audiovizuálních médiích. Neupřesnil ale, jak by byl kompenzován přímý výpadek 800 milionů eur (20,5 miliardy korun) a nepřímý výpadek 400 milionů eur ročně, který by z toho pro ně vyplynul.
 
Zaměstnanci se obávají, že by důsledkem mohla být privatizace jednoho televizního kanálu a ohrožení pracovních míst. Na prvním místě by prý bylo propuštěno 320 lidí, kteří mají ve France Télévisions reklamu na starosti. Sarkozyho oznámení prý má už teď negativní důsledky, protože potenciální zadavatelé reklam nevědí, co bude, a tak se zakázkami váhají. 

Ve France Télévisions pracuje 11 000 a v Radio France 4000 lidí. Pro veřejnoprávní televizi představují příjmy z reklamy 30 procent jejího financování, zbytek zajišťují poplatky placené veřejností. Vláda prozatím vylučuje zvýšení poplatků, aby byly nahrazeny ztráty z příjmů za reklamu.