Lék proti plešatosti? Němečtí vědci jsou blízko

Berlín - Jako první na světě prý přišli vědci z bonnské univerzity na to, která bílkovina v buňkách vlasů způsobuje jejich růst, a při nesprávném fungování naopak plešatění. Podle německého deníku Die Welt a odborného časopisu Nature Genetics to znamená, že jsou blízko nalezení léku, jenž by mohl vypadávání vlasů zabránit.

Vědci z týmu genetičky Reginy Betzové z Bonnské univerzity původně zkoumali vzácnou nemoc Hypotrichosis simplex, která způsobuje plešatění už v dětství a postihuje muže i ženy. Vědci ve spolupráci se saúdskoarabským expertem Chálidem al-Abúdem analyzovali vzorky DNA členů jedné saúdskoarabské rodiny, jejíž někteří členové chorobou trpěli.

Při této práci narazili na dosud neznámý receptor, jenž se nachází ve vlasových váčcích a který pravděpodobně sehrává klíčovou roli i u rozšířenějších forem plešatění. Jestliže se na tento receptor navážou určité látky - „poslové“ přenášející informaci do nitra buňky, spouští se v buňce pochody, které zajišťují trvalý růst vlasů. U lidí trpící Hypotrichosis simplex genová porucha způsobuje, že je tento receptor zakrnělý, což brání tvorbě vlasů.

Přijímače s vadnou strukturou patří ke skupině receptorů vázaných na G-proteiny, které se dobře hodí jako místa účinku pro léky. Díky tomu, že vědci identifikovali i látky, které receptory vážou, svítá lidem postiženým plešatěním naděje, že pro ně bude existovat lék. „Můžeme teď cíleně hledat příbuzné látky, jimiž by se dalo léčit plešatění,“ vysvětlil profesor Ivar von Kügelgen. Pokud vědci vynaleznou lék, měl by být k užitku lidem s různými druhy poruch tvorby vlasů.