EP stanovil pravidla pro ozbrojené strážce v letadlech

Brusel - Europoslanci poprvé stanovili jednotná pravidla Evropské unie pro ozbrojené strážce na palubách dopravních letadel. Ta mají vést k efektivnějšímu boji s terorismem. Mohla by se však odrazit ve vyšších cenách letenek. Souhlas Evropského parlamentu je přitom definitivní, chybí už jen podpis členských států Evropské unie, který je ale jen formalitou.

Evropský parlament se nemohl s jednotlivými zeměmi na bezpečnostních pravidlech dlouho dohodnout. Problémem bylo právě stanovení standardů pro práci ozbrojených strážců (sky marshals) na palubách letadel, především pak jejich financování. Díky kompromisu se státy mohou rozhodnout, zda maršály na palubě letadel chtějí, nebo ne. Pokud jejich služeb využijí, musejí dbát na to, že jejich výběr a výcvik budou podléhat přísným pravidlům.

Jak uvedla bruselská zpravodajka ČT Eva Hrnčířová, funkce maršálů vznikla jako reakce na teroristické útoky v USA 11. září 2001. V Česku funguje zvláštní skupina maršálů v rámci cizinecké policie od roku 2004 a má asi 60 členů. Ti se nasazují na lety, které by mohly být rizikové.

Legislativa upravuje i držení střelných zbraní během letu. Kromě zbraní přepravovaných v nákladovém prostoru se na palubu letadla mohou dostat jen zbraně se zvláštním povolením.

Členský stát EU si také může stanovit, za jakých okolností a v jakém rozsahu by náklady na bezpečnostní opatření měly být hrazené státem, letištními subjekty, leteckými dopravci, pasažéry nebo někým dalším. Podle Hrnčířové je právě přispívání pasažérů jednou z více pravděpodobných variant financování. Vyšší cena letenek bude příspěvkem na zvýšenou bezepčnost.

Nová pravidla by měla ulehčit život pasažérům z takzvaných třetích zemí, tedy ze států mimo Evropskou unii. Pokud jejich země uplatňuje stejná pravidla jako EU, už nebudou na území unie znovu podrobováni podrobné detekční kontrole.

Pravidla se netýkají předpisů upravujících kontrolu tekutin, které Evropská unie zpřísnila poté, co v srpnu 2006 britské úřady údajně zmařily teroristický útok na letadla směřující do USA. Útočníci prý chtěli využít právě tekutých výbušnin. V současnosti pasažéři na palubu letadla nesmějí pronést více než 100 mililitrů tekutiny. Výjimku tvoří pouze tekutiny, které pocházejí z bezcelní zóny za pasovými kontrolami.

Úpravu těchto předpisů přitom Evropská unie v nejbližší době nechystá, přestože se čas od času objevují námitky, že jsou neefektivní a zbytečně zdržují prohlídky cestujících. Podle eurokomisaře pro dopravu Jacquese Barrota však unie se změnou nepočítá, dokud nebude objevena technologie, která umožní pohodlnější detekci tekutých výbušnin.