Smrt Diany a Dodiho způsobil podle koronerovy poroty řidič a paparazziové

Londýn - Princezna Diana a její partner Dodi Al Fayed zahynuli v srpnu 1997 v Paříži vinou nedbalosti svého řidiče Henriho Paula a paparazziů, kteří princeznu pronásledovali. Po více než půlročním řízení o tom dnes v Londýně rozhodla koronerova porota. Verdikt je definitivní porážkou egyptského milionáře a Dodiho otce Mohameda Al Fayeda, který se snaží dokázat, že princezna zahynula v důsledku spiknutí, jehož smyslem podle něj bylo zabránit tomu, aby si vzala jeho syna.

Ze zavinění smrti byl obviněn řidič mercedesu, v němž princezna zahynula, který byl Al Fayedovým zaměstnancem a řídil na Al Fayedův přímý pokyn. Paul nebyl ve skutečnosti řidičem, ale šéfem ochranky Al Fayedova pařížského hotelu Ritz.
 
Verdikt je ale do jisté míry nepříjemný i pro francouzskou a britskou policii, které při dvou na sobě nezávislých vyšetřováních dospěly k závěru, že princezna zemřela při nehodě, kterou zavinil výlučně řidič svou opilostí a rychlou jízdou, ale neobvinila z podílu žádného fotografa. Paul měl v krvi dvakrát více alkoholu, než byl tehdejší francouzský zákonný limit, a jel nebezpečně vysokou rychlostí, rovněž nad místní limit.
 
Porota se na svém verdiktu neshodla jednomyslně, což se v Británii většinou požaduje. Je však na soudci, zda přijme i většinové rozhodnutí, což koroner v tomto případě udělal. Koroner dopředu vyloučil, že by porota mohla rozhodnout, že šlo o spiknutí, protože v tomto směru podle něj nebyly před soudem předneseny žádné důkazy.
 
Koronerovo řízení tímto verdiktem za normálních okolností končí. Jeho smyslem není hledat viníky nebo je trestat, ale jen zjistit příčinu smrti. Je pak na policii a dalších orgánech, aby případně věc dále vyšetřovaly. V tomto případě policie v Británii i Francii už vyšetřování uzavřely.

Koronerovo řízení trvalo více než půl roku a porota slyšela 250 svědků. O svém verdiktu se radila čtyři dny.

Přehled vyšetřování okolností smrti Diany Spencerové, britské princezny z Walesu a bývalé manželky prince Charlese:

31. srpna 1997 - Mercedes S 280 v tunelu pod Place de l'Alma v centru Paříže krátce po půlnoci narazil do sloupu. Řidič Henri Paul a Dianin přítel Dodi Al Fayed zemřeli okamžitě, Diana zemřela ve 4:00 místního času v nemocnici. Přežil pouze její bodyguard Trevor Rees-Jones.

1. září 1997 - Zjištěno, že řidič Henri Paul měl v krvi alkohol, trojí laboratorní zkouška ukázala 1,8 promile. V krvi byly nalezeny i stopy léků proti depresi.

2. září 1997 - Nařízeno vyšetřování devíti fotografů a jednoho motocyklisty, kteří pronásledovali auto. Byli zažalováni pro „neúmyslné zabití a zranění osob“ a „neposkytnutí pomoci ohroženým osobám“.

9. října 1997 - Policie začala hledat tajemný fiat Uno podle hypotézy o možnosti střetu limuzíny s jiným vozidlem těsně před nárazem do pilíře. Na pravé straně vraku mercedesu se našly částečky barvy „bianco corfu“, které se používaly pro výrobu několika typů Fiatu, především pro Fiat Uno z let 1983 až 1987. Auto se nikdy nenašlo.

29. ledna 1999 - Francouzské soudní úřady ukončily vyšetřování souvislostí kolem úmrtí Diany.

2. července 1999 - Pařížský odvolací soud zamítl žádost otce Dodiho, Muhammada Al Fayeda, aby byli vyslechnuti britští diplomaté a agenti kvůli údajné možnosti spiknutí.

17. srpna 1999 - Francouzská státní prokurátorka Maud Coujardová přiřkla vinu výhradně řidiči Paulovi a doporučila uzavřít případ bez dalších žalob. Al Fayed se odvolal.

3. září 1999 - Francouzská prokuratura zastavila trestní řízení proti fotoreportérům původně obviněným z podílu na tragédii. Zastavení stíhání potvrdil 4. dubna 2002 i francouzský kasační soud jakožto poslední soudní instance v zemi.

30. srpna 2000 - Al Fayed zažaloval americké tajné služby s cílem dosáhnout vydání dokumentace, kterou shromáždily při tajném vyšetřování okolností neštěstí.

30. října 2002 - Al Fayed zažaloval Francii u Evropského soudu pro lidská práva, protože prý tamní justice nevyšetřila úplně okolnosti havárie.

20. listopadu 2002 - Další vyšetřování z popudu Al Fayeda ve Francii: celkem tři fotografové obžalováni z porušování práva na soukromí, neboť údajně pořizovali snímky mrtvé Diany a Dodiho. Pařížský soud je 28. listopadu 2003 zprostil obvinění. V červnu 2004 zahájen odvolací proces, v září 2004 potvrzeno zproštění obžaloby.

6. ledna 2004 - Zahájeno britské veřejné vyšetřování příčin nehody. V prosinci 2006 vyvráceno, že by se Diana stala obětí vražedného spiknutí. Potvrzeno, že mercedes, v němž princezna zahynula, měl těsně před tragickým koncem jízdy lehkou kolizi s bílým Fiatem Uno. Řidiče se nepodařilo vypátrat.

8. července 2007 - Začala další, patrně poslední, fáze vyšetřování příčin smrti Diany v Británii.

2. října 2007 - V Londýně začalo koronerovo řízení o příčinách smrti princezny Diany. Porota má rozhodnout, zda to skutečně byla autonehoda, zda to byla vražda nebo zda to nelze určit.

31. března 2008 - Britský koroner zamítl teorii, že se Diana stala obětí spiknutí. Řekl porotě, že má na výběr tři verdikty - že princezna a její partner Dodi Al Fayed zahynuli při autonehodě, v důsledku hrubé nedbalosti paparazziů nebo v důsledku hrubé nedbalosti řidiče Henriho Paula.

7. dubna 2008 - Porota na závěr řízení britského koronera rozhodla, že smrt Diany a jejího partnera způsobilo nezodpovědné řízení jejich řidiče Henryho Paula a pronásledování paparazziů.