Nalezena rekordně plodná galaxie – až 10 nových hvězd denně

Washington - Vědcům z amerického Úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) se povedl unikátní nález na poli vzdálených vesmírných těles. Na přístrojích dokázali zachytit zatím nejplodnější galaxii, která kdy byla objevena. Denně se uvnitř galaxie vlivem kolize ohromných mas mezihvězdného prostoru a prachu utvoří na 10 nových hvězdných těles. Podle vědeckých propočtů leží plodná galaxie ve vzdálenosti 12,3 miliardy let od naší. Stářím se řadí nově objevená galaxie do skupiny pradávných kosmických těles. Její vznik se datuje do období po velkém třesku. Díky četnosti nových hvězd dostala od vědců příznačné jméno - Baby Boom.

Podle astronoma Jakuba Rozehnala je Mléčná dráha v porovnání s Baby Boomem co do velikosti spíše průměrná až menší. I v produkci hvězd jsou obě galaxie nesrovnatelné. Zatímco nově objevená galaxie „vyrobí“ deset hvězd denně, stejný počet těles vyprodukuje Mléčná dráha zhruba za rok. Baby Boom není jen rekordní galaxií v počtu vzniklých hvězd, je zároveň nejjasnějším objektem na obloze v takové vzdálenosti. Podobné galaxie se nacházejí mnohem blíže planetě Zemi.

Rozehnal během rozhovoru v Dobrém ránu s ČT podrobně vysvětlil zákonitosti vzniku hvězd. Nové těleso se značnou energií vzniká při srážce ohromných hmot prachu a plynu. Díky gravitaci se tělesa začínají hroutit a uvnitř masy rapidně narůstá teplota i tlak, což vede k termojaderné reakci, doprovázené přeměnou vodíku na helium. „V okamžiku, kdy se veškerá energie vyčerpá, hvězda zaniká. Změní se na neutronovou hvězdu nebo černou díru,“ doplňuje astronom ze Štefánikovy hvězdárny. V případě naší galaxie prý k tomuto momentu dojde za 6 miliard let.

Galaxie s vysokou frekvencí vzniku hvězd jsou energeticky mimořádně bohaté. Vznikají téměř výhradně srážkou dvou a více menších, již existujících galaxií. Při ohromném počtu bilionů galaxií ve vesmíru vědci připouštějí možnost existence mnohem plodnějších hvězdokup. Zkoumání takto vzdálených galaxií vyžaduje extrémně výkonnou techniku a náročný výzkum. Unikátní nálezy ve vzdálenostech mnoha světelných let jsou záležitostí posledního období. Vědci doufají, že díky vývoji na sebe další nález nenechá dlouho čekat.