Egyptský soud osvobodil viníky předloňské havárie trajektu

Káhira - Egypťané se bouří proti rozsudku, který osvobodil majitele trajektu potopeného v únoru 2006 v Rudém moři. Při havárii tehdy zemřelo přes tisíc lidí. Majitel a jeho syn byli obviněni z nedbalosti a korupce, kterými podle obžaloby tragédii zavinili. Po vynesení verdiktu propukl v soudní síni chaos, pozůstalí se střetli s justiční stráží.

Majitel lodi Mahmúd Ismail byl společně se svým synem Amrem souzen v nepřítomnosti. Je bývalým členem egyptského parlamentu a krátce po tragédii oba přesídlili do Velké Británie. Soud v Hurgadě zprostil viny pět z šesti obžalovaných, kapitána jiného trajektu ale poslal na půl roku za mříže za to, že nepodnikl potřebné kroky k záchraně trosečníků.

Na palubě egyptské lodi As-Salám Boccaccio 98 s 1400 lidmi na palubě počátkem února 2006 krátce po vyplutí vypukl požár, když v nákladním prostoru plameny zachvátily korbu nákladního automobilu naloženou zbožím. Trajekt místo toho, aby se vrátil, pokračoval v plavbě. Voda z hasicích přístrojů zaplnila podpalubí, neboť nefungovalo její odčerpávání, a stáhla tak loď ke dnu. Při neštěstí zahynulo 1034 lidí, většina z cestujících byli Egypťané na cestě ze Saúdské Arábie domů.

Chyby při nehodě byly podle soudu náhodné a nedají se pokládat za trestný čin. Předložené důkazy prý navíc nebyly dostatečně přesvědčivé. Lékařské zprávy například neprokázaly, že by opožděný zásah záchranářů způsobil zranění těm, co přežili.

Parlamentní vyšetřování dospělo k závěru, že majitel lodi porušil bezpečnostní předpisy. Trajekt měl padělané bezpečnostní certifikáty, záchranné čluny a hasicí přístroje nefungovaly tak, jak měly, a na plavidle nebyl dostatek zařízení ke spouštění záchranných člunů na vodu. Navíc byl trajekt během své poslední plavby přetížen. V přístavu Safaga, kam loď směřovala, nebyl nikdo z dispečerů, aby zaznamenal nouzový signál. Diletantsky se zachovaly i úřady, které zprvu odmítly pomoc britské válečné lodi a amerického hlídkového letounu. Když si to rozmyslely, bylo plavidlo již příliš daleko. Liknavý přístup úředníků podtrhlo i přiznání ministra dopravy Muhammada Luftího Mansúra, že se o tragédii dozvěděl teprve devět hodin po potopení lodi.