Podle leteckého publicisty, který komentoval první závadu, je jisté jediné, z paluby letadla australské společnosti Quantas Airways zmizela láhev s kyslíkem, avšak Velek ve Studiu ČT24 zdůraznil, že otázkou zůstává, zda láhev samotná vybuchla, a tím vytvořila v trupu letounu díru, nebo zda byla příčina detonace jiná a láhev zmizela, až když exploze vytvořila trhlinu v plášti stroje.
Letecký publicista: Mohlo jít o explozi v zavazadlovém prostoru
„Je dost překvapivé, že by sama o sobě láhev bouchla. Kdyby se uvolnil kyslík, mohlo by to mít dalekosáhlé následky, protože, jak je známo, v kyslíkové atmosféře dochází ke snadnému hoření. To znamená, že kdyby to byl výbuch kyslíkové lahve, myslím, že by to mělo pro letadlo vážnější následky. To je můj názor a nemusí to tak být,“ uvedl Velek.
Podle něj po výbuchu zmizel kus nenosné konstrukce, který tvoří přechod mezi trupem a křídlem. To by prý nasvědčovalo tomu, že šlo o detonaci v oblasti nákladového prostoru, kde byla uložena zavazadla.
Další variantu, která naznačovala, že nehodu mohl způsobit špatný technický stav 17 let starého letadla a s tím související koroze, Velek nepodpořil. Experti zkoumající poškozený letoun už vyloučili, že by šlo o teroristický útok. Přesnou příčinu vzniku třímetrové trhliny v trupu letadla ale potvrdí až závěry vyšetřování.
K incidentu došlo 25. července. Boeing 747 australských aerolinií Qantas Airways s 365 cestujícími na palubě nouzově přistál na Filipínách. V trupu letadla, které směřovalo z Hongkongu do australského Melbourne, se po výbuchu objevila zhruba třímetrová trhlina a v kabině prudce klesl tlak. Nikdo z cestujících a 19 členů posádky nebyl zraněn.