Poslanci podle svých slov věří, že přijetí těchto opatření přispěje ke splnění unijního cíle, že do roku 2010 klesne počet mrtvých na silnicích o polovinu. Přestupky jako překračování rychlosti, jízda v opilosti, nezapnutý bezpečnostní pás a projetí vozu na červenou, přitom zodpovídají za 75 procent úmrtí na silnicích ročně.
Parlamentní výbor se pro přijetí nového zákona vyslovil jednomyslně. Dá se tak očekávat, že s návrhem bude souhlasit i celý parlament během plenárního zasedání. Směrnici však ještě musí schválit členské státy.
Policisté a úřady nebyli schopni efektivně identifikovat majitele vozu, natož řidiče. V současnosti totiž neexistuje pro tento případ účinný mechanismus, v němž by si státy předávaly podobné informace. Celá procedura je tak velmi pomalá a také drahá.
Nová směrnice ovšem se zřízením podobného elektronického systému počítá. Státy by si v jeho rámci měly vyměňovat informace například o státních poznávacích značkách a jménech majitelů vozidel.
Pokud tak německý policista zjistí, že český řidič spáchá přestupek, v systému si zjistí základní informace a kontaktuje úřady členského státu, kde je vozidlo registrováno. Ty informace ověří a zašlou majiteli vozu pokutu.
Na výzvě k zaplacení pokuty přitom bude uvedeno i jméno úřadu, který o udělení pokuty rozhodl a pravidla pro případné odvolání. V případě, že by se řidič rozhodl, že peníze neuhradí, bude na něm pokuta vymáhána úplně stejně jako na řidičích jeho domovského státu.
EU se už před lety dohodla na vzájemném uznávání peněžitých trestů a pokut. Před třemi roky pak dokonce přijala rámcové rozhodnutí k tomu, jak pokuty vymáhat. Problém ale je, že v různých státech je uplatňováno různě a v podstatě nefunguje.