Peking se vrací ke smogu a zácpám

Peking - V Pekingu končí dvouměsíční omezení dopravy a provozu továren, které bylo zavedeno během srpnových olympijských a zářijových paralympijských her. Město se tak vrátilo k běžným dopravním zácpám a znečištěnému ovzduší. Změna byla pro obyvatele Pekingu, který patří k nejznečištěnějším městům na světě, tak velká, že se rozvinula široká debata, zda by alespoň omezení dopravy nemělo zůstat v platnosti napořád. Podle Greenpeace propásla čínská vláda při přípravě olympiády jedinečnou příležitost zavést ekologické technologie a změny přístupu k průmyslové výrobě.

„Pokud nevstoupí v platnost nějaká omezení, možná se jednoho dne Peking změní v jedno velké parkoviště,“ napsal v jednom z čínských internetových diskusních fór uživatel Tao Ma-tan. Naopak proti omezování dopravy jsou hlavně majitelé aut, kteří tvrdí, že v Pekingu není k dispozici adekvátní veřejná doprava. „Jestli nám nedovolíte řídit, tak zajistěte dost míst v autobusech a metru,“ sdělil uživatel diskusního fóra Siao Pchao. Čínské vládě se ale podobná diskusní fóra nelíbí a postupně je uzavírá.

Znečištění se očekává ještě větší než obvykle, továrny se budou snažit dvouměsíční výpadek dohnat a splnit plány. Uzavření továren se citelně dotklo čínské ekonomiky a vláda chce dohnat, co se dá. „Po hrách se situace v průmyslu zlepší, západní země totiž předloží své objednávky na vánoční trh,“ tvrdí hlavní ekonom Průmyslové banky Šanghaj Lu Čeng-wej. Přibude také prach ze stovek stavenišť, jejichž stavba musela být po celém městě na dobu olympiády a paralympiády zastavena.

Oficiální představitelé města oznámili, že pro vládou vlastněná auta, která tvoří asi deset procent z více než tří milionů vozidel jezdících v Pekingu, budou nadále omezení pokračovat.

Do Pekingu se po skončení her už vrátili i prostitutky, které policie vyhnala a v místních obchodech se zase otevřeně prodávají pirátské kopie filmů a cédéček.