Vědci dokáží vymazat myším paměť, aniž by poškodili mozek

Washington - Američtí vědci objevili způsob, jak vymazat myším část paměti, aniž by přitom poškodili jiné vzpomínky a byl poškozen mozek. Skupina výzkumníků vedená neurobiologem Joe Tsienem z Medical College of Georgia manipulovala s hladinou některých proteinů v mozku myší, tím dosáhla kýženého účinku. Závěry výzkumu byly zveřejněny v časopise Neuron.

Během experimentu bylo zkoumáno, zda si myši po manipulaci s hladinou proteinu v mozku pamatují malé elektrické šoky. Podle závěrů na ně zcela zapomněly, jinak se však jejich paměť nezměnila.

I když někteří experti soudí, že by bylo přínosné mazat určité části paměti i u lidí - například válečná traumata - Tsien pochybuje, že by šlo něco podobného provést. Mozek lidí je totiž zcela jiný a mnohem komplikovanější. „Všechny vzpomínky, včetně bolestných emočních prožitků, mají svůj význam. Prostřednictvím vzpomínek a zkušeností se učíme, abychom se dokázali v budoucnu vyhnout stejným chybám,“ soudí navíc Tsien.

Příběh filmu Věčný svit neposkvrněné mysli o tom, jak si partneři, jejichž vztah zkrachoval, vymazali společné vzpomínky, tedy zůstane spíše jen doménou fiktivních příběhů, i když Tsien zcela nevylučuje, že by se to jednou mohlo dít.