Vědci nalezli nový způsob léčby oční rohovky

Praha – Poškození rohovky patří mezi nejčastější zrakové vady, je ale zároveň velmi nebezpečné, postižený člověk může i zcela přijít o zrak. Český vědecký tým nyní přichází s léčbou tohoto problému s pomocí kmenových buněk. Dosud platilo, že jedinou záchranou před slepotou je transplantace rohovky, která však nefunguje, když je rohovka poškozena natolik, že nefunguje přirozený zdroj kmenových buněk. Skupina z akademického Ústavu molekulární genetiky zjistila, jak lze tyto kmenové buňky vytvořit vně lidského těla.

O tom, že buňky vznikají v dolní části limbální tkáně, věděli vědci již dříve, ale teprve český tým je dokázal izolovat. Podle šéfa vědecké skupiny tvoří kmenové buňky jen nevýrazný zlomek tkáně.

Vedoucí výzkumného týmu Vladimír Holáň přiblížil, jak kmenové buňky v rohovce vlastně fungují: „Sídlí v limbu a dělí se, ale jejich dceřiné buňky repopulují rohovku a provádějí regeneraci poškozených částí.“ Výzkumníkům se zatím podařilo uměle vytvořit limbální kmenové buňky v laboratorních podmínkách. Prakticky bude jejich postup použitelný, pokud se podaří provést ho i v lidském těle.

Vědci kolem Vladimíra Holáně se již dlouho zabývali transplantacemi rohovky. „To je technika, která je už víceméně rutinní, a ukazuje se, že u těch pacientů, kteří mají silně poškozený povrch oka, ani tohle neprospívá. Jelikož chceme jít ve výzkumu, ve vědě dále, zaměřili jsme se na kmenové buňky, které by byly prospěšné těm pacientům, kteří mají silně poškozený povrch oka, kdy už ani transplantace nepomáhá,“ řekl Holáň.

Vědci z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd publikovali svá zjištění v časopise Investigative Ophthalmology and Visual Science.