Speciální jeřáb vyzdvihl trosky Airbusu z řeky Hudson

New York - Návštěvníkům New Yorku se dnes naskytl neobvyklý podhled, obří jeřáb totiž z řeky Hudson vytáhl vrak letounu Airbus A320, který ve čtvrtek nouzově přistál na hladině i se 150 lidmi na palubě. Vrak byl naložen na přistavený nákladní prám a bude odvezen k technickému prozkoumání. Ještě předtím z něj ale odborníci vyjmuli obě černé skřínky, v nichž jsou zaznamenány údaje z posledních minut letu.

Technici se snažili pomocí speciálního jeřábu vyzvednout letadlo tak, aby z něj vytekla většina vody. Přitom bylo vidět poškození trupu i vnějšího pláště, které nastalo při přistání na vodě. Na potápěče teď čeká ještě jeden úkol, v kalné a ledové vodě musí najít levý motor, který se od letadla odtrhl. 

Záznamy ze skřínek zkoumají odborníci federálního Úřadu pro bezpečnost v dopravě, aby mohli s jistotou stanovit příčinu nehody. Od počátku se všeobecně věří, že se motory porouchaly poté, co do sebe nasály několik hus. To teď nepřímo potvrdily i technické údaje zaznamenané v jedné z černých skříněk. Radar letadla totiž zaznamenal při stoupání stroje nad Bronx skupinu „primárních cílů“ těsně před letadlem, které ale letištní radar kontrolující odlet stroje nezachytil. 

Tezi o husách potvrdil již v sobotu při své první výpovědi před odbornými vyšetřovateli pilot letadla Chelsey Sullenberger. Ten je nyní hrdinou Spojených států, protože prokázal potřebnou profesionální rozvahu a pohotovost, s níž našel v prudce se horšící situaci letadla se zničenými motory nouzové řešení, které zachránilo život všem 155 osobám na palubě. 

V krizový okamžik kapitán Sullenberger přebral řízení stroje od druhého pilota, který letadlo řídil při startu, a hledal místo pro nouzové přistání. Nejprve uvažoval o nejbližším letišti Teterboro, rychle se však ukázalo, že tam Airbus pohybující se už jen jako větroň vlastní setrvačností nemůže dorazit. Než spadnout mezi domy, nabízela se jako lepší varianta hladina řeky Hudson. „Dokážeme to, už jsme skoro na Hudsonu,“ řekl Sullenberger řídící věži. Zdvižením předku letadla brzdil stroj a blížil se kontrolovaným skluzem k hladině, která byla naštěstí volná. 

„Vzepřete se, vzepřete se o sedadla před vámi! Hlavu dolů, všichni hlavu dolů!“ organizovala zatím posádka v uličce mezi sedadly správnou polohu cestujících pro nouzové přistání. To bylo nakonec díky vodě relativně měkké, takže došlo jen k několika lehčím zraněním. Jedno z nich v podobě zlomené nohy utrpěla letuška, která se sama nestačila včas připoutat a vzepřít. Jinak ale sama posádka situaci přirovnala k pouhému „tvrdému přistání“ na zemi - žuchnutí při dopadu, žádný odraz od hladiny, jen postupné zpomalování rychlosti až k zastavení. 

Jedna z bezpečnostních kamer na Manhattanu zachytila plavné nouzové přistání Airbusu A320. Vše se seběhlo tak rychle, že posádka letadla nestačila ani zapnout „plovací spínač“, který pro podobnou situaci utěsňuje všechny otvory v podvozku a spodní části letadla, aby se udrželo déle na hladině. Letoun však přesto nezklamal a vydržel na hladině dost dlouho, aby všichni lidé, kteří mezitím vyšli na křídla, mohli být evakuováni přispěchavšími čluny a loděmi.