Vědci: Alzheimerova choroba je podobná cukrovce

Praha - Lidem trpícím zatím nevyléčitelnou Alzheimerovou chorobou svitla nová naděje v podobě objevu americko-brazilského vědeckého týmu. Skupina odborníků totiž zjistila, že nemoc vykazuje řadu podobností s cukrovkou. Léčit by se tedy mohla upraveným inzulinem.

Alzheimerova choroba zasáhla například bývalého prezidenta Spojených států Ronalda Reagana, představitele tvrdých chlapů Charltona Hestona nebo krásnou Ritu Hayworthovou. Teď se však začíná mluvit o možnosti léčby. Alzheimerova choroba je prý jakousi mozkovou cukrovkou. Cukrovka se přitom léčit dá.

Výzkum americko-brazilského týmu se zaměřil na mozkové buňky z paměťového centra, které vědci vystavili účinkům inzulinu. Ukázalo se, že neurony jsou po zásahu mnohem odolnější vůči proteinům, které mají škody v mozcích pacientů na svědomí. „Poznání, že Alzheimerova choroba je jakýmsi druhem mozkové cukrovky, vytyčuje cestu k dalším objevům, které by nakonec mohly vést k léčbě této ničivé nemoci,“ tvrdí spoluautor studie Sergio Ferreira.

Vědci tvrdí, že by se v ideálním případě z některých léků proti cukrovce daly vyvinout účinné látky i proti Alzheimerově chorobě. Jedná se však o běh na hodně dlouhou trať. „Je zapotřebí zjistit, jestli tato ochrana funguje nejen na buňkách, ale i na celých tkáních. Až se prozkoumá, zda to nebude mít vedlejší účinky, tak by se to mohlo zkusit na lidech,“ vysvětluje fyziolog Michael Ort.

V roce 2006 trpělo Alzheimerovou chorobou skoro 27 milionů lidí po celém světě. Pokud se vědcům nepodaří najít účinnou látku, očekává se, že počet nemocných do roku 2050 vzroste čtyřnásobně.