Vědci rozluštili genom neandrtálského člověka

Lipsko – Vědecký tým z Institutu Maxe Plancka v Lipsku rozluštil genetický kód neandrtálského člověka. Skupina vedená Svantem Pääboem chce svůj objev prezentovat příští týden v Chicagu na výroční schůzi Amerického sdružení pro podporu vědy. Němečtí vědci představili první dílčí výsledky svého výzkumu v roce 2006.

DNA získali vědci z 38 tisíc let staré kosti neandrtálce, jehož ostatky byly nalezeny v jeskyni Vindija v Chorvatsku. V současné době tým pracuje na získání DNA z jiné kosti neandrtálce. Vědci doufají, že se jim tak podaří jedinečné srovnání s moderním člověkem.

Porovnání s lidským genetickým kódem by prý mohlo poskytnout důkaz, zda došlo ke zkřížení neandrtálců s předchůdci dnešního člověka. Genetické informace s ním měl totiž neandrtálec z více než 99 procent shodné. Z historického hlediska to bylo možné, protože moderní člověk Homo sapiens se objevil zhruba před 400 tisíci lety, zatímco poslední Homo neardenthalensis vymřeli asi před 30 tisíci lety.

Genom také může poskytnout nové podrobnosti o tomto druhu, o jeho odlišných fyzických vlastnostech a o tom, jak se přizpůsoboval prostředí a jak se vývojově bránil nemocem.

Neandrtálci byli slepou vývojovou větví člověka. Jeho podoba je z dochovaných kostí známá. Měl vystouplé lícní kosti, výrazné nadočnicové oblouky a ploché čelo.