Pád tureckého letounu zavinil asi problém s motorem

Amsterodam - Středeční zřícení tureckého letounu v Nizozemsku způsobil podle šéfa vyšetřovatelů pravděpodobně problém s motorem letadla. Nizozemští vyšetřovatelé předtím sdělili, že se začaly zkoumat skříňky z havarovaného stroje se záznamy letu a že výsledky by měly být známé příští týden. Letoun, v jehož troskách zahynulo devět lidí a desítky utrpěly zranění, padal z nebe téměř přímo k zemi, což ukazuje na to, že motory letadla se zastavily, řekl šéf nizozemských vyšetřovatelů Pieter van Vollenhoven. Proč se tak stalo, ale podle něj stále není jasné.

Takzvané černé skříňky ze zničeného Boeingu 737-800 byly poslány v noci na dnešek do pařížského úřadu pro vyšetřování a analýzy nehod BEA. Obsahují technické údaje letu i záznam hovorů v pilotní kabině. „Jsou nyní dešifrovány. Měli bychom vědět více po víkendu, vyžaduje to čas. Umožní to rekonstruovat, co se stalo, hlavně v posledních chvílích letu,“ řekla odpoledne mluvčí nizozemských vyšetřovatelů Sandra Groenendalová.

Mluvčí nizozemského vyšetřovacího úřadu Fred Sanders dopoledne uvedl, že první výsledky vyšetřování havárie budou známy během několika týdnů a oficiální výsledky pravděpodobně až za rok. Místo nehody nedaleko amsterodamského letiště Schiphol a vrak letadla dnes celou noc prohledávaly asi čtyři desítky vyšetřovatelů doprovázené policisty a četníky.

Boeing společnosti Turkish Airlines na lince z Istanbulu ze zatím neznámých důvodů těsně před přistáním ztratil výšku, dopadl nedaleko obydlené oblasti na zorané pole, rozlomil se na tři kusy, ale nevzňal se. Díky tomu nehoda nedopadla tragičtěji. Na palubě bylo 127 cestujících a sedmičlenná posádka.

Z původně více než 80 hospitalizovaných lidí bylo dnes stále v nemocnici 63 osob, z nichž šest je v kritickém stavu, dalších 25 má vážná zranění. Mezi devíti mrtvými jsou Američané a Turci. Do Amsterodamu už ve středu večer přiletělo zvláštním letadlem z Turecka několik desítek příbuzných obětí. Ti „budou muset identifikovat mrtvé a ty zraněné, kteří nejsou schopni mluvit“, řekl v nizozemské televizi zástupce Červeného kříže.

„Někteří mluvili o zázraku…“

Sanders řekl, že letadlo bylo silně poškozeno, že je to opravdový vrak. „To, že se tolika lidem podařilo dostat ven vlastními silami, je velice překvapivé, někteří mluvili o zázraku. To, že letadlo nechytlo, velice pomohlo. Stalo se to možná díky tomu, že přistálo na rozbahněném poli místo na silnici, kde by jiskry nebezpečí požáru zvýšily,“ dodal. Vrak by měl zůstat na místě ještě několik dnů.

Sanders řekl, že na místě nouzového přistání je „velmi krátká brzdná dráha, což by mohlo naznačovat, že stroj se už nepohyboval kupředu, že motory už nepracovaly“.

Šance na přežití havárie rostou díky „vylepšeným letadlům“  

Podle odborníků počet přeživších při posledních leteckých haváriích ukazuje, že šance na záchranu jsou mnohem větší než v minulosti. „Chci zdůraznit, že lidé přežili nejen díky šťastné náhodě. Je to také proto, že v posledních letech výrobci letadel usilují o zvýšení bezpečnostních opatření. Pádu letadel je možné zabránit a i když dojde k tragédii, je možné ji přežít,“ uvedl prezident Evropské asociace pilotů Martin Chalk.

Experti na leteckou bezpečnost tvrdí, že trupy letadel jsou silnější. Zlepšilo se i zabezpečení proti hořlavosti. Posádky procházejí lepším tréninkem a jsou víc připraveny na případnou havárii.

Nikdo nezemřel, tvrdily nejdříve Turkish Airlines

V Turecku byly mezitím společnost Turkish Airlines i vláda podrobeny tvrdé kritice za to, že krátce po neštěstí uspěchaně oznámily, že při něm nikdo nepřišel o život. Bylo to prý „mučení“ přátel a příbuzných obětí.